måndag, augusti 11, 2014

semestern

Semestern går mot sitt slut. På onsdag går jag på mitt skift.

Vilken sommar!!! Helt otroligt vilken värme på land och i vattnet. Det är vi inte allför bortskämda med här. Vi har haft temperaturer i Ljusnan uppåt +25 grader, vilket är helt otroligt.

Vi var hemma första veckan och tog hand om trädgården samt packade. Andra veckan drog vi raka vägen ner till Kalmar på Stensö Camping. En camping som ligger 3 km från centrum i ett naturreservat. Samma kväll när vi kom bjöd dottern på 3 rätters. Kul att ses ! och träffa nya kattungen Vera som blir sällskap åt hennes andra katt Tore.

Varje morgon gick maken, jag och hundarna powerwalk runt naturreservatet som var 5,5 km. Hettan var vissa dagar olidlig. Hundarna kunde man släppa så kunde de ner och svalka sig i Kalmarsund för att svalka av sig. Åt frukost, duschade sedan kom dottern, då blev det lite sol, bad och lunch. På eftermiddagarna/ kvällarna cyklade vi in till Kalmar för att strosa runt och mysa bara. Mycket aktiviteter på Larmtorget där med gratis underhållning var och varannan kväll.

Var även ut till Öland en lördag och badade med fd dagmamman och hennes man. En låång dag på stranden med efterföljande middag hos dem, så åkte vi hem sent på kvällen till husvagnen igen. Bodde på Stensö 1 vecka.  Hann även göra en utflykt till glasriket och shoppa lite födelsedagspresenter till min syster som fyllde 40 under tiden vi var borta.

Sista dagen på Stensö så hade vi packat undan vårat förtält, varit ute och powerwalkat så skulle vi ta med oss dusch grejor och gå iväg och fräscha upp oss. Det klipptes gräs på platser som blivit tomma och han klippte lite väl nära oss och rätt som det var small det till i husvagnen. Jag stod inne när det small och maken var precis utanför. Något måste ha träffat husvagnen och vi synade den, men tittade för långt ner.
När vi parkerat och installerat oss på Öland så skulle vi fylla i vatten funderade maken vad vi hade för åma långt upp på husvagnen alldeles intill vädringsluckan och fönstret. Nu var det ingen åma utan en metall del som gått rätt igenom plåten och sprättat upp ett rejält hål för oss. Idag är husvagnen inlämnad på lagning.

Bodde på Öland i 4 dygn. Vädret var otroligt härligt. Badade, gjorde utflykter bla. till Solliden, där vi strosade i parken i några timmar. Parken innehåller mycket stora träd viket gav svalka åt oss som tur var. Hann även med att vara på auktion på årets hetaste dag känns det som. ropade in 4 tavlor. Jag var väldigt intresserad av 2 rottingfotöljer, men där gick gränsen sa maken. Dagmamman var ett strå värre som ropade in flera fyndlådor och vi hade bara cyklarna med oss. Hon fick cykla hem och hämta sin bil som vi stuvade in våra fynd i och åkte hem. Bad maken om att hämta 4-hjulingen med han trodde inte på att vi hade ropat mycket grejor.

En natt hade vi 21 grader varmt så vi satt uppe till 2 tiden, drack vin och spelade kort. Såg blixtar runt omkring oss på himlen men ingen åska, förmodlingen kornblixtar bara. Dottern var på besök den dagen så hon åkte hem strax efter 1 på natten.

Söndagen drog vi hem. Började åska och regna lite så det blev lite bråttomt att tejpa igen hålet på husvagnen och packa ihop. Åkte hemöver på fm innan trafiken kommit igång som värst. Det gick som på räls att komma över bron. Bra trafikflöde. Några timmar senare fick vi meddelande från dagmamman om att det var långa köer över bron. Resan hem gick bra och bara fint väder.

Packade om på 2 dagar så drog vi till Dalarna för att vara med om Classic Car week. Vi bodde detta år i Mora Parken, vilket var ett bra beslut. Nära och bra att ta tåget in till Rättvik och bo där det är lugn och ro. Ifjol bodde vi på Sollerön och det är ca 13 km utanför Mora, annars har vi bara åkt över dagen och åkt hem på natten, roligare att bo där omkring och se lite mer.

Hem igen efter några dygn där och packa om så bar det av till den årliga släktträffen. Jösses vad vi har campat i sommar. Dags idag att ta itu med städning och målning. Allvaret och vardagen infinner sig. Sonen ska börja på gymnasiet i Söderhamn och ska pendla med buss, ska kolla lite tidtabeller hur vi ska lösa åkandet. Han har ju moster som bor 2 min från skolan och mormor och morfar som bor 15 km därifrån, så det ska nog lösa sig. Spännande med nya utmaningar! Stora barn  man har.