torsdag, november 21, 2013

Fyndat

I tisdags var jag iväg och lämnade blod vid 8 på morgonen. Har hittat värsta venen nu och där finns en källa med rikligt B positivt blod. Det har varit segt och droppat nu ett par gånger och det är inte kul när man knappt lämnat godkänt.

Ganska intressant med blodgrupper och av min blodgrupp finns det 10 procent av i Sverige. De som tillhör grupp B har antikroppar mot A-blodkroppar (och kan därför inte ta emot blod från grupp A) och de som tillhör AB saknar helt antikroppar. Tillhör man grupp AB kan man därför ta emot blod från alla de övriga grupperna.

B positiv finns mer åt Finland och mot öst samt asiaterna, inte undra på att det är så gott med thai mat.
 
Fördelning av blodgrupper[
GruppHela världenSverige
0+38,25 %32 %
A+34 %37 %
B+9 %10 %
0-7 %6 %
A-6 %7 %
AB+3 %5 %
B-2 %2 %
AB-0,75 %1 %



Efteråt var jag och handlade mat. Fördel med att handla på morgonen är att det är lugnt och skönt där, men nackdelen är att varuleveranserna har kanske inte kommit eller packats upp ännu, så hyllor gapar tomma på vissa produkter.

Nåja vad är väl en bal på slottet. När jag ändå hade spenderbyxorna på mig så passade jag på att fynda lite på sidan om matbutiken. 3 siden amaryllisar på skaft, 2 tunikor och en t-shirt samt två stora adventsstjärnor i papp, allt detta för 120 kronor.

Jag och prova kläder är inte kompatibla. En gång tidigare provade jag en snygg jeansklänning och fastnade. Jag fick ta me tusan inte av mig klänningen. Jag blev svettig och högröd i ansiktet och försökte att åla mig ur klänningen, det var på vippen att jag var tvungen att ringa en vän och be henne komma till provhytten och dra av mig klänningen. Efter en spräckt knapp och en massa ålande och dansande så kom jag då ur och nästan samma sak höll på att hända nu.  Först tjongade jag armbågen i spegeln på ena sidan så det dånade där inne och sedan så fick jag ner alla mina och butikens kläder på golvet och vips så var klänningen av och jag stod där med håret rakt upp, svettig och högröd i plytet efter ansträngning. Puh !! färdig provat nu för ett tag.

Inga kommentarer: