onsdag, mars 17, 2010

Lite smått och gott i vått och torrt

Äntligen har solen och värmen börjat komma och det var inte en dag för tidigt. Vintern har varit lång och kall. Man är så dålig på att ta itu med något större projekt under vintertid. Dels går all värme till att hålla varmt i huset, bära ved och elda i kakelugnar och vedspis. När det varit över -25 grader kallt fungerar inte värmepumparna så då blir det till att elda mer och klä på sig mer.

Efter att man längtat ut att få röra på sig under en längre tid, så har det blivit några gånger med längdskidåkning och många promenader. Det är så skönt att få komma ut och man kan gå klädd i långkalsonger, mjukisbyxor och gympa dojjor när man går, annars har man sett ut som en eskimå när man fått klä på sig och gå ut med hunden.

Vinterns kyla och snö har nog för många medfört problem och vi går heller inte problemfria. Vatten kommer in och väter igenom tapeterna uppe i trappen. Hela väggen måste rivas upp och göras om, likaså takplåten uppe på taket måste återigen lyftas upp och göras om i konstruktionen. I fjol sommar gjorde maken en åtgärd som vi trodde skulle gå hem och göra det bättre och satte även dit ett snörasskydd, men inte då !!!

Avloppsbrunnen är så gott som ur funktion också och den har vi bokat med jobb för att gräva och sätta dit en ny, bara snön är borta och någon ifrån kommunen kommer och kikar innan vi får börja med grävningen. Nu måste vi skita, diska och duscha efter noga strika regler och överenskommelser i familjen, annars hinner inte brunnen med.

Till veckan börjar jag på 4 veckors praktik. Denna gång på sjukhuset avdelning 4 med stroke och palliation. Det ska bli spännande och lärorikt tycker jag. Jag har ju drömt om att få gå i vita kläder med ett stetoskop runt halsen, hi hi. Undrar om jag ska åka på barnens hus och köpa mig en liten läkar väska så jag kan få ett stetoskop att ha på mig. Sedan skulle jag vilja ha en sådan där fin klocka som sitter fast på kläderna också, det kanske man kan pimpa upp en gammal klocka man har i byrån och sätta dit själv med en säkerhetsnål och lite paljetter ska det vara på min. Jag måste i morgon ringa och meddela att jag även jobbar vissa dagar att jag inte alltid kan komma dit, och det gruvar man sig lite för då man inte vet hur mottaligt det är och hur stor förståelsen är, att jag läser på min fritid utan studiestöd.

1 kommentar:

Skrållan sa...

Meeen vad tråkigt när det ska bli såna problem pga vintern. Enda trösten i eländet är ju att det har drabbat många.
Hoppas att det gick bra när du ringde om talade om att du jobbar samtidigt som du pluggar. Och hoppas att din första dag på praktiken gått bra
Många kramar från mig