tisdag, mars 30, 2010

Praktiken

Uppdatering 9/4.
1½ vecka har gått på praktiken och dagarna går fort tycker jag, för det är mycket att göra.
Här är några av de saker jag hittills gjort och varit med på.

* puls med pulsmätare och pulstagning manuellt
* saturation
* satt uridom
* tagit blodtryck
* förflyttningar
* tvättning av patienter
* matning
* assistans vid sårrengöring
* mätt blodvärde hos patienter
* tittat när läkaren tappat vätska ur ett knä
* tagit ur en kvarliggande kateter (KAD)
* venprov (en inlånad manlig sjuksköterska ifrån ambulansen fick agera nåldyna, jag var så mallig för det kom ett helt rör med blod)
* följt med en patient på CT-röntgen och tittat på bilderna efteråt
* följt med en patient på ultjraljud av halspulsådern och fått hela förloppet med bilderna förklarat av läkaren.
* tvättat och bäddat rent i sängar och sängbord
* varit på LAB med urin och blodprover
* varit med arbetsterapeuten när hon övat med patienterna
* kört med en bladderscan (kontroll av urin i blåsan)
* tagit faeces HB och lämnat på labb (skitprov)
* Varit med och gjort strokeschema (när man vid fasta tidpunkter under dygnet kontrollerar patientens vakenhet, tal, arm och ben rörelser och styrkan i händerna samt puls, blodtryck, temp och saturation)

Det är rätt så hektiskt där må jag säga och man lär sig mycket. Kanske nu att jag har lite kläm på rutiner och vem som gör vad där i blå, röd och grön grupp. Första dagarna tyckte jag att det var rörigt. Jag tycker att det är svårt när man inte är självgående där, men man vet ju inte vad man får och inte får göra på ett sjukhus, så jag följer mina handledare hack i häl, frågar och frågar varför är det si och varför är det så. Annars får man ju inte reda på något.

1 kommentar:

Anna sa...

OJ vad mycket du fått vara med på, själv har vi haft 2 spännande IVA pat bara sen dom vanliga kontrollerna, några kapilär prover och 2 ven prover