onsdag, september 01, 2010

Förkyld

Inte nog med att jag blev biten av en jordgeting i lördags när jag, min syster, min mamma och min dotter var ute för att plocka svamp i skogen.

Jag gick själv längs en liten bäck och lallade på. De andra var som bortblåsta och svamparna jag hittade fick jag bära i tröjan, tills jag stöter på dem och får stoppa dem i korgen.
Hörde hur det frasade till bakom mig och sedan stack det utav bara attan i ringfingret på min vänstra hand. -Aj som tusan. Gadden satt kvar så jag plockade ur den och kom faktiskt ihåg att få av mig ringarna fort som attan.

Hojtade och ropade på de andra i skogen och gick mot bilen. Handen svullnade upp omgående och värkte. Vi hade lovat oss själva att vi skulle fika när vi hittat svampar och det hade vi nu och hungrig var vi. Men vart var mamma nu då? Hojtade och ropade igen och ny regel om att vi måste hitta mamma först innan vi kunde fika. SUCK. Startade bilen och började åka längs vägen och där kom hon ångande för hon hade sett en orm och då är det panik i bygget ska ni veta.

Åkte en bit längre bort där vi satte oss i en sluttning för att äntligen fika och äta goda smörgåsar. Nu blev magen glad men inte handen som började bli lite blå. Kom på att vi hade ju våtservetter en hel tub. Drog fram några sådana och lindade om och så började vi leta svamp igen. Nu hittade vi riktigt många också. Både stora gula fina och gigantiska höstisar.

När vi kom ut t stugan var det dags att förvälla och rensa svampen. Duka inför lyskvällen och främmandet som kommer. Jag var trött och vela sova med jämna mellanrum och lite feber hade jag nog också från och till.

Orkade inte vara vaken så länge på kvällen, lade mig strax efter att barnen lagt sig, för att nu skulle jag minsann sova ordentligt i allafall. Pyttsan! Jag sov med 20 minuters mellanrum, klådan och värken gjorde mig tokig. Skulle behöva en gaffel att riva mig med kändes det som. Satt i sängen och kladdade med kylbalsam men det hjälpte föga.

Dagen efter var handen lika svullen och öm. Kom på att jag skulle gå till vår stuggranne som är sjuksyster och hon har goda råd. Fick två allergitabletter av hennes dotter som jag åt en om dagen och det hjälpte faktiskt mot den värsta klådan och sedan smorde jag med cortison salva. Nu idag onsdag är handen skaplig, går inte att böja ringfingret som jag fick sticket på, den är stel som en pinne ännu.

Och som om inte det var nog så blev jag dunder förkyld inatt som var, snorat och är täppt i näsan. Både sonen och maken är förkylda. Näe nu ska här kureras med lite gott te och honung.

2 kommentarer:

krickelin sa...

Mäh! Hur det blev!!! Du är nog allergisk mot de små elaka djuren! =( Hur är det idag då?

krickelin sa...

Mäh! Hur det blev!!! Du är nog allergisk mot de små elaka djuren! =( Hur är det idag då?