fredag, april 13, 2012

SOL = ENERGI

Igår var vädret underbart, sol och värme. Sådant gillar jag. Jag får så mycket lust och energi när solen lyser.

Började morgonen med att ta en timmes promenad innan vi åt frukost. Gick sedan ner till MajMaj och beskar det sista äppelträdet, sedan tog jag mitt sista äppelträd. Vinbärsbuskar fick också en tillsnyggning. Bar iväg riset till kasen. Tömde bort allt granris, tallris och enris jag haft i krukor och urnor.

Satt i solen och åt min lunch och drack mitt kaffe och bara njöt. Eftersom det fanns mer ork och dagen var inte slut, tog jag itu med att rensa bort fjolårets höstflox så att nya skott kan komma upp nu. Sedan har jag haft en rabatt full med olika liljor och iris, där har djävulsbusken som jag kallar den spridit sig. Busken hittade vi en gång i slänten ner mot åkern och tyckte väl att den var fin och lite dekorativ, men nu förstår jag varför den en gång i tiden har kastats där. Den skickar iväg rötter överallt och nya buskar uppstår precis överallt Tom m i våran stenmur har den börjat få fäste. Jag hackade och röck rötter för allt vad jag var värd igår och insåg till slut att klockan var 18 och jag måste nog gå in och fixa kvällsmaten.

När kvällmaten var uppäten då städade jag hela huset, ut med mattor och swischade runt med dammsugaren i högsta hugg. Det kändes så skönt igår kväll att jag tog mig ett glas vin när jag tittade på TV, för det var jag värd.

Hade jag inte jobbat den här helgen hade jag åkt ner till trädgårsmässan i Stockholm, det skulle vara kul att besöka den och få lite ny inspiration till trädgården. Har precis stått ute och planterat om tagetes och planterat nya pelargonskott. Har nog ca 20 nya pelargonier nu med alla sticklingar jag tagit. Problemet är vart ska man ställa allt !! Kanske måste ut med cyklar och trädgårdsmöbler från växthuset och börja ställa plantorna på hyllorna där och ha stenkoll på termometern för att de inte ska frysa. Det blir veckans problem det.

Ha en trevlig helg !

Inga kommentarer: