måndag, oktober 29, 2012

Släktträdetsgrenar

 
Mitt släktträd har fått några grenar brutna i år, men samtidigt några nya skott har tillkommit. Vad pratar jag om då?
 
Jo i början av året dog min farbror huxflux fullt frisk när kroppspulsådern brast. De bodde ca 100 m från sjukhuset men livet rann ifrån trots iltransport till Gävle och då hade hjärtat stannat 5 gånger.
 
Strax innan det nya året berättade min syster att hon äntligen ska bli mamma, vilket hon också blev den 26 augusti i år. När någon föds dör en annan är väl talesättet och det stämmer rätt så bra.
 
Fyra av mina kusiner har också fått och får i skrivande stund barn, men då slocknade livet på vår gamla morfar 92 år, skulle ha fyllt 93 i januari. Man kan säga att han fått varit fullt frisk in i det sista. Några små besök under ett dygn på lasarettet bara och fått pencillin osv är det enda. Men han var bara trygg i närheten av mormor. Såg han henne och hon fanns omkring honom så var han lugn. I går morse så avled han hastigt i hennes armar hemma på deras gård.
 
Vi har varit väldigt förskonad med dödsfall i min familj. Värre med maken som har många nära släktingar som dött i väldigt ung ålder, den som var yngst var 23 år och gick bort under mycket tragisk olycka, sedan hans moster som jag tror blev runt 35 år och lämnade två små barn efter sig, hans morfar, hans pappa och nu senast hans mormor. Kvar har han sin mamma och hon i sin tur har bara två äldre farbröder i livet. Det släktträdet är minsann  avhugget på mammans sida. Tur att hans halvsyskon och kusiner finns omkring med sina barn och förgyller tillvaron.
 
Mitt släktträd

1 kommentar:

Emilie sa...

<3