onsdag, augusti 08, 2007

Kräftfiske







Igår kväll blev jag medbjuden av L och hennes familj att fiska kräftor. Barnen älskar att följa med.



Vi gick en runda för att tömma burarna vid 19-tiden, deras katt följde med som en liten hund hela vägen, medans vi tömde och satte ut markeringar då blev även katten markerad. Agust som han heter fick flagga med gult snöre i svansen, men inte bekom det honom något, han var så ivrig att följa med för att se om han fick åt sig en mört som vi använde till bete.



Grytan stod över öppen eld med spat till kräftorna i och bara väntade på att koka upp, så att vi kunde slänga i dem vi fångat. Mums ! De ska koka i 12 minuter har jag fått lära mig och sedan ska de ligga och svalna lite innan vi äter dem.



Varma, Svenska kräftor är helt underbara att äta jämfört med dem man köper för att äta till lyskvällen som är Turkiska, Kinesiska eller ifrån USA, de är så hårda och alldeles för salta ibland eller helt smaklös.



Kom hem vid 23 tiden och det var fortfarande 19,5 grad varmt! Är det inte underbart ? Jag duschade och tog på mig morgonrocken, tände ljus ute på altanen och kokade en kopp te. Tyvärr kallar plikten så man kan inte stanna uppe hur länge som helst

3 kommentarer:

krickelin sa...

skulle det varit bilder med i detta inlägg eftersom det är sådana långa mellanrum mellan textblocket? I sådant fall har de inte kommit med! ;-P

krickelin sa...

nu har jag uppdaterat med bilder från släktträffen! =)

Anonym sa...

Bilderna lade jag in långt efteråt.