tisdag, januari 27, 2009

Tårtkalas

Våran dotter fyllde 15 år igår. Och jag hade fått förbud att baka tårta av både dottern och min syster. Jag som har sååå många recept kvar i pärmen att prov baka.

Jag var iallafall iväg och köpte en tårta som innehöll päronhalvor med pärongrädde i, den var inte helt tokig. Det är Team Hannas kör tårta därav geklaven på tårtan.

Men jag har kommit på en sak varför tårtan på konditori ser så jämn och fin ut, och det är att det här hårda chokladskalet är till för att hålla formen uppe och sedan kan den se ut hur den vill inuti. Nu ska jag gjuta en form i gips och fortsättningsvis hälla choklad i den tills den stelnar sedan är det bara att banka ur den ur formen och trä över eländet under, så kan ingen säga att min tårta har sjunkit ihop på mitten eller att det fattas en hel del ifrån botten som sitter fast i långpannan. Men för det mesta är jag jätteduktig på att skrapa ihop och pussla till en bra form på mina tårtor.


Det är inte lätt att sitta vid datorn och skriva för man har god hjälp med allt.


Nu har han tröttat en stund på att jaga muspekaren på datorn, då är det dags för en tvättning.






Nu har Simon somnat in en stund och då får man vila sina nerver ett kort tag för det blir ingen lång vila utan många korta små vilopauser. Den här filten har han fattat tycke för. Han tuttar på den innan han somnar och det låter så himla gulligt.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Men vill du provbaka tårtor så kan jag vara försökskanin =D ! Jag är inte kräsen av mig ;)Hälsa Evve!

Anonym sa...

Hälsa och gratta Evelina från mig. Och du jag förstår att varken hon eller din syster ville att du skulle baka någon tårta....som många av oss vet så äter inte ens hunden dina bakverk =)
Kramisar

krickelin sa...

Emelie vet inte vad hon ger sig in på...... Har du berättat för henne om Kubb-baket???? Bara ETT litet exempel... *harkel*....
;-) Tack för igår! Det var supernajs! Själv håller jag på att packa inför Paris och Köpenhamn. Det blev inten LITEN väska när man måste gå omkring i EiW-kläder i två veckor..... hej å hå!!!

krickelin sa...

Å just ja... HÄLSA SIMON!!! lilla bäbis!!! Vill bara ha.. HA!!! Mys-pys!

Team Åsbacka sa...

Ha ha, va?! Ville de inte att du skulle baka tårtan själv?! VAD kan det bero på ....? ;)
He he...
/Stenbergsanna

MammaKarin sa...

Tänk jag kan inte fatta att ni inte vågar testa ! Det är alltid som kinderäggen 3 överraskningar i en.

twstina sa...

Säger bara en sak... ättika... :-)