onsdag, mars 18, 2009

Vår sådd


Idag har jag suttit ute i solen och druckit kaffe och läst tidningen Allt om trädgård. Har även varit i växthuset och planterat gurka, och två sorters tomater.


I år har jag gjort lite annorlunda när jag sådde fröerna. Jag köpte blomgjord för krukväxter och sticklingar blanade ned 40% perlite. Hade nästan fulla krukan med blandningen, så vattnade jag och lade sedan dit fröet och tog en näve blandning ovanpå som jag inte har vattnat.


Har köpt en bevattningsfilt som jag lagt under krukorna och nu ska jag bara vattna på själva filten och inte i krukorna, ovanpå krukorna har jag trätt plast. Ibland så lyckas man vattna så att det nästan möglar i jorden och när det torkar upp så blir jorden torr och fröet orkar nästan inte upp.


Jag har så mycket energi när solen är framme och så många ideér som jag hoppas att jag orkar sätta igång med. Jag har hängt ut tvätt för andra gången iår som var torr efter någon timme, visst är det härligt !

4 kommentarer:

AnnA sa...

Jag måste få komma till dig på studiebesök någon dag! Jag funderar på att sätta frön i helgen också få se om man orkar efter att ha hjälpt både farmor och Palle att flytta :-) KRam

MammaKarin sa...

Svar till AnnA: Du är jätte välkommen hit på besök.

Anonym sa...

åh, vad Du är duktig! Önskar att jag hade den energin till att plantera.

Anonym sa...

Ja jag önskar också att jag hade den där energin så att även jag kunde få ner lite frön i jorden. Det är ialla fall härligt att läsa din blogg och få lite inspiration.
Kramisar