onsdag, juli 29, 2009

Min andra och sista semestervecka

Vi styrde kosan med bil och husvagn till Gräddö som ligger ute på Rådmansö. Campingen var ett fint och härligt ställe. Björkö Örns havscamping heter den och jag kan varmt rekommendera denna. Långgrunt, sandstrand, rent och fräscht i servicebyggnaderna. En bad oas när vädret tillåter.

Tyvärr hade vi bara riktigt solsken första dagen vi kom dit och barnen badade och vi myste med en varsin öl i kvällssolen på stranden. Vi hade resterande dagar mulet men uppehåll förutom sista natten då himlen hade öppnat sig och det öste ner och åskade. Vårt blöta förtält fick vi packa in i skuffen på bilen och hänga på tork när vi kom hem.

Vi fick för oss att vi skulle dagskryssa till Mariehamn en dag. Äta god mat och bara mysa. Men buffén var full hela veckan på bägge sittningarna. Men jag tänkte att vi kan väl ändå åka för att äta något gott i någon utav de andra matställena på båten. Pyttsan. Ordet fullt var för lite. Över fullt rättare sagt. Vi var som båtflyktingar ifrån Vietnam tror jag. 1500 passagerare var det den här dagen och det fanns ingen stans att sitta förutom utomhus på färjan.
Äta och dricka fick vi göra i sol baren längst bak i akterdäck. Min sons tallrik blåste över min ½ liter öl och tippade ur den över ett tyskt pars hund som INTE var glada åt detta. Men vad gör man när det blåster så förbenat att man gör sitt bästa för att hålla i allt. Jag åt av mitt eget hår, drack av mitt eget hår och när jag skulle knäppa kort så var mitt hår med på de flesta bilder. Det var inte vågor och dåligt väder ute till havs utan det bara blåste ändå.


Jag hade stora problem med klänningen i blåsten. Marilyn Monroe släng dig i väggen. Mina domuskassar dvs trosorna var ideligen framme antingen bak eller fram. Allt som skulle bäras fick de övriga familje medlemmarna göra.




Ett hus på en liten klipp ö strax utanför Mariehamn.
De här A-jollarna höll på att tävla just som vi passerade med färjan.


Här är vår buss chaffis till och från färjeterminalen. Hel kul tjej. Här hade bussen stått för länge och det var dags att göra ett alkoholtest för att starta den igen. Tur att det inte var någon annan i bussen som måsta blåsa för då hade det gått illa. I och för sig hade vi bara 6 km ut till Kapellskär så vi hade kunnat gå, men att bära taxfree varorna är inte lockande.

Vi spelar alltid minigolf om det finns någon när vi är ute och semestrar. Familje fajten. Banorna här var några och dåliga så resultatet var dystert för alla som tur var.Vi tog promenader varje dag och gick oftast hit ut till marinan på Gräddö. Det är roligt att se alla båtar komma in och ut ur marinan. Jag beundrar dem som lever båtlivet. Jag skulle inte våga för jag har alldeles för stor respekt för havet det blå.


Jag och maken tog en tur in till själva Norrtälje för att strosa runt lite och se oss omkring. Mysigt ställe. Den här leksaksaffären tyckte jag såg mysig ut med sina smideskyltar. Det var lite som att gå i gamla stan i Stockholm när man gick här.

Inga kommentarer: