tisdag, oktober 05, 2010

Sotaren

Idag har sotaren varit här. Först fick jag springa ner och låsa upp grannens boning för att de är borta. Under tiden sotaren var där så försökte jag att få upp aluminiumstegarna mot skorstenen. Lättare sagt än gjort.

Stegarna var hur tunga som helst när de sitter ihop, orkade inte att ha dem fullt uppskjutet för jag orkade inte lyfta upp stegen mot huset när den blev nio meter lång och bar iväg med hela mig och åt helt fel håll dessutom. Fattades bara att jag ska krascha något fönster också.

Plockade ner den, så den blev dubbel reste den mot huset och stod på en mindre stege och sköt upp den övre delen bit för bit. Men det fattades ändå ca 3 meter. Stackars sotarn fick kasta lasso runt skortstenen och häva sig upp dit. Gulp!! Hade det varit jag hade jag åkt därifrån om det inte var stege ända upp. Jag satt som en blytyngd i nedre ändan som motvikt. Det är jag superbra på.

När han skulle ner blev det desto knivigare. Lassot runt skorstenen satt kvar och han kom åkandes på rumpan och ut med fötterna för att försöka få kontakt med översta stegpinnen. Tänkt om han ramlat ned !

Eftersom vi bytt ut en del takplåt och bygger om så har stegen från skorstenen plockats ned och ligger på backen så fint. Tur att han fixade det ändå. Nu ska jag städa efter honom inomhus och min armbåge tog lite stryk av att slita med stegen, får nog vänta med målningen tills torsdag morgon när jag kommer hem från jobbet.

Inga kommentarer: