onsdag, februari 01, 2012

Inte missat

Tänk vad facebook är bra vissa gånger. Nu fick jag t o m reda på att vinkursen var ikväll och att jag fick en plats att delta.


Wow säger jag bara. Det är sjukt mycket det finns att lära sig om viner. Det finns 8000 vinifiera (europiska sorter), varav det finns ca ett 30 tal vinodlare i Sverige.

Vi har fått hört lite historik idag och våra europeiska sorter innehåller lus, vilket inte går att föra över till amerika och få dem att para sig, därför skiljer man på amerikanska vinrankor och våra vinifiera.

Vi har även pratat om viss lagring av vin. Amerikanska ek ger gärna en smak av söt vanilj, därför att de sågar sin ek och gör fat utav, medans den franska eken splittas vilket gör att fibrerna finns kvar och ger en annan karaktär i vinet, kan ge en eftersmak av tobak eller kaffe t ex. Slovenskt fat ger en besk eftersmak.


Vi fick prova 2 vita viner samt 2 röda viner, lära oss lite om utseendet (klarhet,intensitet och färgnyans), doften (renhet,intensitet, ung/mogen, fruktkaraktär), smaken (torr/söt, syra, strävhet, fyllighet, fruktintensitet, fruktkaraktär, alkhol, längd) och sedan dra en slutledning (kvalitet, mognadsgrad, druva, årgång, ursprung). Inte lätt må jag säga, men med träning kan man lära sig. Men alla vi 8 var duktiga på att avgöra vilket vin som var i blindtestet och vilka som var de dyrare vinerna av vitt resp rött

Sedan kom det fram ostar, marmelader, kex och grisinis till att förtära. Otroligt bra kväll. Tyvärr kan jag inte delta alla gånger men jag längtar tills nästa gång.

Vinerna i kväll var:

Vitt:
Vina Maipo Chardonnay från Chile 59 kr
Petit Chablis Domaine Saint Claire från Bourgogne i Frankrike 105 kr

Rött:
Chill Out Mountains Malbec från Argentina 62 kr
Chakana Estate Selection Malbec från Mendoxa i Argentina 105 kr









1 kommentar:

Anonym sa...

Åhhhh vad roligt med vinprovning!!! Jobbar du nästa helg???

Kram Skrållan