torsdag, april 12, 2007

Fjällen

I påskhelgen så har vi varit till fjälls. Bott i Idre med en släkting till mig och hans familj. Det har varit jätte trevligt och skönt att komma hemifrån, med alla måsten.

Åkte upp på långfredagen, kom upp i middagstid. Vi installerade oss och lagade sedan i ordning en god påskbuffé.
Påskaftonen så var vi djärva och skulle upp i backen. Löste liftkort för vår familj á 1000 kr och det är då enda gången i mitt liv som jag stakat mig nedför en slalombacka pga. storm. Stolsliftarna stängde och köerna växte. Vi tog bilen och åkte runt fjället för att åka på andra sidan och hålla till i backen nästan längst ned, vilket innebar att man åkte lift upp i halva backen och klev av. Det blev lätt räknade åk denna dag och då svider det lite i plånboken också när man inte kunna utnyttjat hela dagen. Backarna var isiga och hårda.

Påskdagen provade vi lyckan i Fjätervålen och det var väldigt lyckat. Litet fjäll med många bra backar och inga köer. Suveränt. Snö kvalitén var t o m bättre här. Ju mer solen lyste desto bättre blev föret under dagen.

Vi hade min tremänning med oss hem i bilen och maken till tonåring att äta får man leta efter. Inte undra på att hans pappa har hittat alla väger upp till Idre i skogen utan att konfrontera en enda kiosk. Han fick en påse bullar med sig i bilen och dessa satte han i sig innan vi åkt 10 mil.

Inga kommentarer: