tisdag, december 25, 2007

Jul

Ja det blev jul ändå och jag tycker att jag inte var fullt så hysterisk som jag brukar vara och då allt ska ske i sista stund. Hade faktiskt gott om tid och tog det lugnt. Maken och jag hjälptes åt mycket före i köket på morgonen så det gick undan och det är jag inte bortskämd med.

Det var ett berg under granen som hette duga. Jag bjöd på glögg och pepparkakor med ädelost först innan vi intog julbordet som jag och mamma hjälptes åt att duka upp, under tiden vi dukade upp så fick de andra lite julpyssel att hålla på mig och sedan väntade fina priser till dem som inte hittat facit som var bort vikt i den nedre delen av pappret.

Sill, leverspastej, älgkorv, pepparkorv, kalvsylta, skinka, ägghalvor, pressylta, revbensspjäll, prinskorv, köttbullar, jansons m.m. Allt är sååå himla gott.

Vi har inte stort kök så vi fick även sätta några gäster i vardagsrummet och duka upp allt på köksbänkarna och anordna någon form att kösystem för att kunna komma till all mat och plocka på sin tallrik. Men som de säger "finns det hjärterum så finns det stjärterum"

Vi har rim på våra paket så vi öppnar ett och ett och tokskrattar åt de bästa och de sämsta rimmen som läses upp. Jag erkänner att jag är usel att rimma, så jag anlitar Internet flitigt. Min dotter är däremot en fena på att rimma. Undrar vem hon har det efter ?

Årets bästa/värsta julklapp stod min morfar för:
Min morfar som är 88 år väntade och väntade på ett speciellt paket skulle dyka upp och utbrast i en hög ton - Läs fortare ! Min svärmor satt närmast och hon höll nog på att kissa på sig när gubben utropar, när man är nästan döv och inte har hörapparaten då kan ljudvolymen bli lite väl hög.
Han tyckte att vi tog lång tid på oss och när så äntligen paketet kom, så blev mormor paff att det var till henne ifrån honom. Han hade aldrig i sitt liv köpt paket åt någon. Utan när mormor handlar i Bollnäs så sitter han mellan skjutdörrarna på Åhléns och träget väntar i alla sina dar. Men inte i år. Då har gubben blommat upp minsann. Han hade väl i sitt stilla sinne hört mormor klaga över att hon hade lite väl stor handväska, så han tog och vandrade en sväng inne på Åhléns och hittat perfekta klappen till sin kära fru. En liten aftonväska med kedje axelband, lack och leopardmönstrad fin väska. Vi skrattade så att vi grät alla som var där.

I övrigt så var det soda stream som delades ut, böcker, strumpor och DVD filmer det var nog som fanns mest under granen.

Jag får som bekant alltid en låda fylld med diverse grejor och i år uteblev den inte heller. Hm, harkel. Jag brukar alltid kalla den för skräplådan: En ryggkliare, ett par strumpor, ett stort blockljus, servetter med flugor på, olivolja, en liten duk med tryck på, te, provstickor (för att kolla om potatisen är klar) Ja jag tror det var allt. Tror att jag ska börja dokumentera dem för att se vad som händer ifrån år till år. Synd att jag inte förr skrivit upp vad lådan innehållit.
Min syster fick också en sådan låda och då han man kommit upp i en viss typ av ålder tror jag....

Just nu är vi hemma i Ljusne på juldagsmat. Mera julmat dvs. Av svärmor i morgon har vi beställt en kötträtt och inte en enda julmat vill vi se.

2 kommentarer:

Mammanna sa...

Vi var ganska trött på julmaten i går vi med och tog en sväng på MAX.. ett skönt avbrott i julkrubbet.

Anonym sa...

Nog för att jag älskar julmat men på annandagen blev det pizza hos oss.