måndag, mars 10, 2008

Katastrof

Jag kan inte baka, jag är en katastrof vilket är bevisat 2 gånger om i söndags. Jag hade gjort en vintersoppa innehållande köttfärs, potatis och morötter, samt bakat linfröbullar till. Sedan skulle jag göra tårta till kaffet.

Rice crisp tårta med choklad kräm i. När jag gräddat marängen i 1 timme så skulle jag ta upp den och dela den i två delar för att bre på krämen så gick botten i tusen små bitar, blev bara som ströbröd. Grrr ! Jag blir tokig. Snabbt fram med kokboken för att leta fram ett tårtbotten recept och börja om igen á 35 minuter i ugnen. Klockan går !! Jag som är sådan tidsoptimist jämt.

När tårtan stod i ugnen var den hög och fin och så när dottern skulle ta ut den så hade den kollapsat i mitten. Maken kom in igenom dörren och fällde kommentaren att nu var det andra misslyckade försöket på en och samma dag. Skit också ! Kankse man kunde ta de misslyckade maräng smulorna och täcka upp hålet/kratern som blev på mitten ? Skulle vara lite konstigt när man skär i tårtan så är det bara smulor i mitten, så jag lämnade den tanken. Den fick vara som han är. Smörkrämen och grädde i mitten, sedan grädde och så hittade jag en burk med mandariner som fick agera som garnering + den smälta chokladen som jag ringlade över.

Jag skäms över att inte kunna baka (inte är det kul heller) och när grannen och hennes familj kom, hon är ju värsta bakerskan när det gäller fikabröd och tårtor. Stackarn får äta fru Björklunds katastrofer till bakverk. Men man kan inte vara bra på allt :-)

Nästan hela tårtan gick i som väl var. Det kommer väl några till i kväll då det igentligen är idag han fyller.

3 kommentarer:

Mammanna sa...

Tårtan var jätte god, jag måste få receptet på chokladen som var emellan. Jätte tack för god mat och gott fika...

MammaKarin sa...

Det var tur att ni kom och åt lite med oss annars har vi fått ätit denna soppa i minst 1 vecka. Mina föräldrar skulle inte komma förrän Fredde fyller så det vart en liten miss i planeringen. Då passade det bra att ni fanns på plats och åt. Isak charmade alla så de är lika kära i honom som vi är.

Anonym sa...

Det finns faktiskt nåt som heter "Tredje gången gillt" så det är bara att bita ihop och göra ett försök till. Då blir det säkert bra. Annars så kan jag rekomendera Rodins här i Arbrå, dom bakar fin fina tårtor =)//Lisa