fredag, juni 27, 2008

Semester

I dag är det sista dagen på jobbet, sedan blir det fyra veckors semester. Tittat på 10 dagars prognosen via www.yr.no som är norska motsvarigheten till vårt svenska SMHI. Vädret ska bli toppen mot slutet av nästa vecka, då blir det uppemot 24 grader och strålande solsken, då kommer sommaren tillbaka.

Huset är snart klart, vi håller på med det sista nu vid ytterdörren så det har gått fort förutom att regnväder och hård blåst har sinkat oss lite i arbetet. Maken tyckte vi skulle fira att vi har semester i kväll med att ligga i en varsin däckstol och titta på fasaden och dricka öl. Nu är ju jag inte någon öl älskare utan jag föredrar ett gott glas vin i stället. Jag ska handla efter jobbet och laga till något riktigt gott att äta i kväll.

Igår var det en skön sommar kväll. Jag planterade ut lite utav de växter jag har kvar i växthuset och klippte gräsmattan, det var skönt att göra något annat än måla om kvällarna.

Just ja, innan jag hade lagat mat och påbörjat klippningen av gräsmattan så kom det in en pojk som stammande något så fruktansvärt och det var en utav de 6 pojkar som flyttat in som grannar bredvid oss. Han stammade fram ordet råtta. Nu är jag inte så duktig på att skriva hur man stammar men ni får föreställa er det i stället.
- En råtta, sa pojken.
- Va sa jag !
- En råtta hemma, sa pojken
- En råtta sa jag, usch då.
- Råttan kommer, sa pojken
- Vart då, sa jag.
- Pappa kommer med råttan sa pojken
- Nä inte hit hoppas jag sa jag.

Pojken sprang ut och mycket riktigt pappa och 5 utav de 6 pojkar kom med en hink och en råtta. Nu hade jag väl tänkt mig en råtta som en vanlig liten råtta. Icke sa nicke.... Det var hur stor som helst och långhårig i beigebrunt. Jag hoppade och skrek på altanen, det var det äckligaste jag sett någonsin. Fy sjutton !

Pappan till pojkarna trodde det var någon form av tamråtta som smitit och trodde nog att det var våran. Nog för att vi har mycket djur, men jag äger bara arten dammråtta hemma. Råttan levde i hinken och såg utmärglad ut samt att den tydligen var skadad i ett ben. Jag tyckte att den hörde bäst hemma i himlen.

Nästa helg så hoppas vi att vi får träffa den eventuellt nya familje medlemmen. Jo ni läste rätt ett djur till, till min mans stora förtret. En golden tik vid namn Enya kommer. Mer om det får vi ta nästa gång och lite bilder. Hoppas nu att vår gamla Fabian gillar henne och att det funkar bra med dem.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tror jag hade slagit i hjäp både råttan och grannen i rena förskräckelsen......
Njut lite av semestern åt mig med, jag har ju en hel vecka kvar att jobba. Phu!

krickelin sa...

good idea! Om du slår ihjäl nya grannet slipper du stora råttor! ;-)

Syns imorgon!!!

kram // lillasöster

Anonym sa...

Vad spännande!! Är det den du har pratat om tidigare eller är det från Malin? Får komma ner på söndag och hälsa så hon inte blir helt förskräkt när våran elefant kommer ner galopperandes utan matte och husse =)