måndag, november 10, 2008

Ännu en helg har passerat







Varför går helgerna så fort för?

Vi lagade mat så det stod det härliga till i fredags hos vår gruppchef. Det var förrättsgänget, varmrättsgänget, efterrättsgänget samt salladsgänget. Maten blev utsökt. Vi åt, drack och pratade som vi flickor är experter på att göra. Sedan spelade vi ett roligt spel som heter "med andra ord". Ljudnivån var rätt så hög kan jag lova.

Förrätt:
Toast med hemmagjord skagenröra. Till den serverades ett glas vitt vin.

Varmrätten:

Skuren lövbiff som man breder på Creme Bonjourost med smak av vitlök och örter. Rullar ihop till rulladerna och fäster dem med tandpetare. Bryner dem i stekpannan sedan häller man på grädde, soya och klickar ner om man har kvar rester av Creme Bonjour osten. Låter dem puttra i grytan med grädden tills de är klara.
Till det serverade vi pressad potatis och en grönsallad. Rött vin.

Efterrätten:
Efterrätt med Toblerone och mörk choklad (ca 11 portioner)
150 g toblerone
50 g mörk choklad 70 %
1 dl turkisk yoghurt
1½ dl vispad grädde.

Smält chokladen
Blanda yoghurt och vispad grädde.
Rör ner chokladen i yoghurt/grädden.
Skopa upp i serveringsskålar, ställ svalt några timmar före servering (1 timme räcker).

Garnera med bär och/frukt

Servera med kaffe och en god likör.

Lördagmorgon så var det bara att hoppa upp och se pigg och nykter ut för då skulle vi hämta hö före klockan 11. När vi avklarat hö köpet så åkte vi och handlade mat. Träffade svärmor på affären och de skulle åka iväg och se hur det gick för gamlingarna vi hjälpte till att flytta åt. Även vi följde med dit. Det är ingen konst att få timmarna att gå bort under dagen...... När vi kom hem så städade jag huset. Maken fick för sig att göra köttbullar. Nu är det andra helgen på raken som han drar igång jätte projekt med matlagning och bakning. Bakning är det värsta jag vet. Han gjorde 216 styckena bullar förra helgen och så lagade vi en långpannan + 5 aluminiumformar med kålpudding. Bra att ha !
Nu skulle det bli köttbullar gjorda av maken. Nästan tvåhundra köttbullar blev det gjorda och infrysta. Jag städade och bytte i sängarna i stället.

Söndag. Nu fick jag kliva upp vid 07.30 tiden. Kaffet är klart ropade maken. Öhhhh! Jag som är så trött på mornarna vet inte vart jag är eller vad jag heter och sådant hinner man inte tänka eller känna efter heller för då åker täcket av och benen sätts i golvet och upp ska kärringen. Jag tycker ju faktiskt att det är skönt att kliva upp när jag VÄL kommer upp. Kaffe och bullar väntade i vardagsrummet. Vid 8 tiden tog jag ut hästarna och sedan kröp vi ner i sängen igen för att titta på Indiana Jones nya film, som jag kan rekommendera er att se. Plockade med den rena tvätten som inte kommit in i garderoberna eller byråerna en stund, åkte sedan iväg för att gratta en tremänning till våra barn. När vi kom hem så blev det mat och slöade framför tv:n. Det var faktiskt skönt med en sådan slöar dag, det var länge sedan vi hade en sådan.







1 kommentar:

Farida sa...

Oh! Jag är lite impad på "maken", tycker han liknar min far på nåt vis... Hahaha, speciellt det där med Söndaskaffe på morgonen... Tack för kjol-komplimangen!!