söndag, november 30, 2008

Julpyssel & Stockholmsresa

Det årliga julpysslandet hade vi i fredags. Det var många kreativa kvinnor runt bordet. De började först med att ha ljusparty, under tiden dracks det glögg och smakades på ädelost rullade till bollar och doppade i krossad pepparka. Stekta bröd skivor med ädelost på, och sedan var det julgröt och skinksmörgåsar.

Här ska det stickas och kardas ull till bollar.

Vackra pappersstrutar
Här tillverkas väggkrokar av luffarslöjd

Min dotter hade med sig ett broderi hon ritat upp själv. Några skulle göra julkort och servettdecoupage.


Strax efter 7 tiden på morgonen hoppade jag på bussen som vi bokat för att ta oss till Stockholm. Det var mörkt och svart ute.

Vi tog tunnelbanan ut till Kista gallerian för att shoppa lös. Jätteskönt att kunna lämna in kläderna i en garderob och strosa inomhus i denna gigantiska galleria. Vi var där hela dagen men har inte ens varit in i hälften av butikerna.

Nu har vi shoppat slut på alla pengar.Det är tomt i plånboken. Här väntar vi på att få åka från Kista gallerian in till T-centralen igen för att gå till vår buss som ska köra oss till restaurangen där vi bokat bord.

Vi åt en unbart härligt mat på en grekisk restaurang som hette Kamarina. Vägen hit med bussen var kringlig eller hur man nu ska säga. Vi åkte fel minst 3 gånger. Åkte mot alla rödljusen, svängde i rodeller man inte kan åka med en buss i, fick backa och ta om och det är inte bara då det är bilar, bilar och åter bilar som vill fram. Körde på fel sida av refuger för bussen fick inte plats pg a parkerade bilar längs gatorna osv.
Men när vi äntligen kom fram till restaurangen så var allt glömt. Jag åt grillad Haloumi till förrätt och åt sovlaki till varmrätt, med massor med härlig tzatziki.







5 kommentarer:

Farida sa...

Låter trevligt! Var längesen jag var i Kista, är det större där nu?

MammaKarin sa...

Sv t Farida: Jag hade aldrig varit ute i Kista förr, så det var något nytt för mig men på ett väldigt positivt sätt.

Anonym sa...

Den mörka på översta kortet, vem är det?

MammaKarin sa...

Svar till Malin: Hon är nyinflyttad i vår by,

Anonym sa...

Okej! Hon var misstänkt lik min kusin men då tog jag fel :)