måndag, maj 18, 2009

Hört i taxin

I fredags när jag/vi skulle åka hem med taxin ifrån bowlingen på IP i Edsbyn, så samtalade jag och taxi chauffören om ditt och datt och jag vet nu att det kostar 500 kronor att spy i en taxi. Jag kontrade med att det bekommer mig inte för jag tar handväskan :-) Ni skulle sett hans leende i backspegeln och han tänkte nog att det hade hon nog gjort förr, och mer om det ämnet sa jag inte heller. Igentligen vet jag inte hur vi kom in på ämnet spyor, men kanske var det för att han enbart brukade jobba natt och inte köra dag eller kvällsturer.

Han berättade även att han observerat att när par ska iväg ut på fest, så är alltid mannen först in i taxin och får vänta på kvinnan, nähä ! Konstig va ! Om de bara visste hur vi sliter för att bli så fina som möjligt i plytet (gäller andra inte mig, för jag inser att det blir inte bättre)
När paren ska hem ifrån festen så är alltid kvinnan först in i taxin och får därmed vänta på mannen. Känner ni igen er ? Det gör jag. Först ska de avsluta diskussionen eller så har de precis hällt upp en ny grogg som de ska få i sig innan de åker hem, för det kan ju aldrig vara tomt i glaset.

De mest trevliga och tacksammaste kunderna är faktiskt a-lagarna. Kunde de inte betala för resan just då så kommer de ner till staionen efter en liten stund eller dagen därpå och gör upp vad de är skyldiga. De är väldigt plikttrogna och tacksamma som sagt.

Ca 1 gång i månaden så hämtar de en person i den kungliga huvudstaden som ska till Bollnäs över helgen. Resan från Bollnäs till Sthlm kostar 4000 kronor och samma pris hem efter att helgen är slut. Alltså 8000 kronor har den personen bränt på taxiresa under en helg. Man kan ju hoppas att den personen får lite variation på sin tur till och från Sthlm, kanske åker de Tidernas väg ? Eller så brassas det för fullt på E4:an.

Övrigt ihelgen så var jag och dottern hemma själva under lördagskvällen när jag kom ifrån jobbet, så vi grillade kött och åt god mat. Tittade på Eurovision song contest och vet väl inte kanske om det till 100 % var rätt låt som vann, men han var klart bland de bästa och man blev glad av att se honom. Nu har vi i Sverige provat en opera låt och får nu nästa år ta något annat. Det lät inte lika kraftfullt som tidigare med andra ord.

När maken kommer hem på eftermiddagen ska han och dottern åka och köpa ny hjälm till mopeden. Viktigt ! Man kan ju inte åka i brosans hjälm för där huserar väl ett antal löss anser hon :-( . Hon har fått pengar utav mormor och morfar att spendera på ny hjälm idag så får vi se om något duger. För det är inte det lättaste att hitta något åt henne som duger och något som INGEN annan äger heller för den delen. Finns det någon som kan erbjuda oss en billig resa till det land där de gör hjälmarna så kan hon rita sin egen och formge den också medans vi är där !!!!

1 kommentar:

Skrållan sa...

Hahaha jag ska ta med min stora handväska idag när jag drar till Åland. Jag aka tala om vem som har lärt mig det där tricket ;-)
Kramisar
Skrållan