söndag, maj 10, 2009

Ved

Årets ved är inne. I år är jag skit trött på ved och allt vad det heter, men den är nu i allafall klyven och klar. Det är inte bara våran ved som är fixad utan vi har varit med och sågat ner grannens ved konsumtion och släpat ris. Riset eldade vi i hästhagen 30 april.

I fredags så var jag, maken och min pappa hem till min mormor och morfar för att såga ner en gigantisk björk som var halvt rutten. Mitt jobb är att slå i kilar innan trädet faller och släpa ris. Motorsågen har jag inte vågat mig på ännu. Min morfar fyller 90 år nästa år i januari var natruligtvis mitt upp i hela trädfällningsprocessen med sin käpp. Likaså när jag stod vid klyven så hann han vara med sin käpp och peka på vilka björk klumpar som man skulle ta och klyva.

Hur som helst så skulle jag vara lång ledig och såg fram emot det, men har bara slitit hund på gårdarna i stället. Dottern var i allafall iväg och körde upp för EU moppe i torsdags. Vädret var absolut sämsta tänkbara, det blåste så man knappt kunde stå rakt upp och regnade små skurar.
Jag måste ju bara tala om att jag var då iväg till Gävle med Skrållan på morgonen för att få håret fixat på salong, det var en ren njutning måste jag säga. Tack Skrållan för att du tog mig med.

1 kommentar:

Skrållan sa...

Det är jag som ska tacka för trevligt sällskap. Det var länge sen det gick så fort att åka ner till Gävle. Men det var ju mycket som skulle disskuteras =).
Kramisar Skrållan