måndag, maj 03, 2010

Skola/skolor

Är ledig idag och har ringt runt och bokat elevhem åt min dotter som tänkte rymma hemifrån och gå i skolan på annan ort. Har kollat lite på fonder som går att söka, men det gör vi i sommar när vi vet datum och skola som blir aktuell.

Hon har kommit in på alla utom en linje hon sökte och det känns kul. Det var frisör, florist, estetiska och djurvårdare. Då har hon även sökt samma linje fast i olika län också och någon var på privata gymnasium.

Just nu lutar det åt djurskötare i Ljusdal, så vi förbereder lite inför det. Mormor har lovat att köpa husgeråd. En tur till Ikea ska vi nog ta i sommar för att köpa lite bra att ha saker. Jag tycker det känns spännande. Barnen blir stora och ett nytt kapitel i ens liv tar form.

Jag har även fyllt i papper som kommer ifrån F-kassan om förlängt studiebidrag och flerbarn tillägget som annars försvinner och varje krona är guldvärd nu för det var inte billigt att bo på elevhem. Ska även söka inackorderingstillägg, men det räcker inte till hela hyran, utan man går back med nästan 1000 kronor varje månad.

Jag har börjat med nytt ämne som är etik och sedan innan sommarlovet ska vi läsa psykologi. Det tycker jag är mycket intressant. Den inriktning jag ska läsa till hösten blir nog utan lärare så det blir distansstudier ser det ut som, lite svårt tycker jag för det här med att ta sig i kragen och göra studierna i god tid är svårt då och man behöver ha lektion för att greppa det. I och för sig är ämnet inte svårt och jag tycker att jag kan det rätt så bra med utvecklingsstörning om inte annat har jag en mamma som jobbat i många, många år inom det.

3 kommentarer:

krickelin sa...

Vad ska moster kontribuera med då? Hon vill ju också att hennes lilla djurvårdare har det bra!!!

MammaKarin sa...

Du får stå för alla matlådor i 3 år :-)

krickelin sa...

Åh neeeej... =(


;-P