onsdag, augusti 31, 2011

Byte av årstid

Sommaren har gått så fort. Man tänker på våren att man ska verkligen passa på att njuta den här sommaren, den förra gick ju så fort. Och här sitter man nu och tänker precis samma sak. Vart tog sommaren vägen?

Sommaren och grönskan kom visserligen väldigt tidigt iår, man hade så mycket energi över till trädgård med frön, plantor och allt som hör till och så gör man ju upp en to do lista allt vad man bör göra åt hus och trädgård denna sommar. Puh!!

Jag tog mig en titt på listan och konstaterade att det var inte mycket gjort av det som skulle göras. Jag har stora ambitioner på mycket, men ibland vet jag inte vart tiden tar vägen. Jag trodde också i mitt stilla sinne att både carport och stall skulle vara rödfärgat i sommar. Det blev hittills bara garaget vilket är ju bra i sig. Det var då steg eländet gick av och jag trillade i backen och sedan fick jag lite horn i pannan åt rödfärg och ont i foten i 1 månad. Men man kan ju heller inte måla när det är hett och soligt, därför har även den biten blivit liggandes.

Nytt tak på uterummet kom upp. Det tog oss en eftermiddag att ta bort det trasiga plasttaket och sätta dit plåt i stället. Eftersom det blev lite mörkt inne i uterummet, spikade vi upp vit panel i taket som jag kvistlackat, grundmålat och målat vitt. El ska dras om där och sättas upp dimmer och kontakter. Sedan vill man ut med verktygen och snygga till där inne.

Går man runt i trädgården nu är det inte mycket som är riktigt snyggt förutom mina lila höstflox, annars börjar det se sönder regnat ut och lite visset. Men de får sitta kvar i sina krukor några veckor till.

Äpplena trillar av träden, popp, popp låter det när de trillar i backen. Igår tog jag upp tre skottkärror fulla med äpplen som trillat av sedan helgen. Plommon får vi gott om och äter på konstant hela tiden. Päronträd har vi två och på det som vi köpte för 3 år sedan kommer det inte en enda frukt, så vi köpte ett till i våras och det ska vara själv fertila dvs. de pollinerar sig själva och är en rysk sort med stora gula söta päron. Men vi får vänta på dem tills nästa år.

I växthuset så är det fullt av röda fina tomater som vi äter allt vad vi orkar, vilket vi gjort i ca 1½ månad nu. Gurkplantorna har gjort sitt och de åkte ut idag. Vi har fått hur många fina gurkor som helst.

Jag sak ta itu med att beskära våra träd i höst eftersom jag medvetet sparade med att göra det för att slippa vatten skotten.

2 kommentarer:

Team Åsbacka sa...

Jag undrar som du: Vart tog sommaren vägen? Jag har ju inte hunnit meeeed!
Kan bara konstatera att det som fanns kvar på Att-göra-listan från förra sommaren inte blev gjort den här sommaren heller...

krickelin sa...

jag skulle också behöva sätta igång med trädbeskärning, pronto! Måste börja ta ur hälften av ungeska syrenen, ta bort hela syrenen på framsidan och gallra de andra. Det blir säkert 3 släpvagnslass det! =( Sen kan man börja med alla buskar och fruktträd!