onsdag, augusti 31, 2011

Lyskväll och hundkurs

Nova, Bertil och Sune vill ha något gott att äta.

Buffén är uppdukad. Det var kräftor, räkor, omelett, paj, ost och kex samt en god kall rätt med ris, krabba, räkor, ägg osv.

När det brinner massor med marschaller runt om i viken och i utloppet mot öppna havet är det magiskt. Det var en härlig och varm kväll och natt. Vi badade även i tunnan och hade det allmänt trevligt. Påväg hem i natten hade vi syster yster med och vi poppade Belinda vars efternamn jag inte kan nu.  Låten heter Slef control  och den spelade vi på hög volym.


Upp söndag morgon. Tungt ! Kom hem 01.45 och jag åkte iväg hemifrån vid 08.00 mot Edsbyn. Jag och makens halvsyster var iväg på en sökkurs. Jag hade packat med mig ombyte av kläder och skor och verkligen kollat vädret före. Det skulle vara halvklart väder men det stod inget om regn.
Regnet öste ner ett tag och det var inte lätt att lyssna på instruktören när det smattrade som hagel på paraplyet. Solen började komma tillbaka när vi skulle ut i skogen och gå sökrutan samt att två figuranter skulle ligga gömda.

Här tränar vi att hunden ska komma fram till en figurant och hämta "rullen" som idag bestod av avklippta slangbitar och sedan belöning till hunden.


Här under en gran ligger jag gömd. Väntar på att någon hund ska komma och hitta mig. När hunden kommer ska jag  belöna och leka med den. Matte/husse ska komma till hunden och de ska gå gemensamt ut tillbaka, medan jag fortsätter längre in i skogen till nästa markering för att gömma mig ovanpå en stor sten den här gången.

Det var spännande att ligga alldeles stilla och tyst. Man kan ha presenningar eller någon militärduk över sig också för att riktigt gömma sig.


Man har en varsin walkie talkie för att kunna höra instruktören om jag behöver göra ett ljud eller visa mig "pop up" för att hunden ska få uppmärksamhet och gå åt rätt håll.  Det är endast instruktören som vet på ett ungefär vart figuranterna ligger gömda, hundarna och hundförarna vet inget utan de ska skicka iväg sin hund till vänster resp höger för att söka igenom ett området på vart figuranterna kan vara.

Gissa om jag var blöt om fötterna och om byxorna. Jag hade ju stövlar med mig, men glömde att sätta på mig dem när vi gick upp mot skogen. Jag visste inte vad som förväntades heller så därför blev de bortglömda på förmiddagspasset. Nya torra kläder på till eftermiddagen och stövlar så klart. Varmt och torrt.

Sune var jätteduktig och han blev fort trött. Han sprang som en mustang hjord i skogen och det dundrade om honom när han kom. Det roliga var att när han hittat figuranten så var han inte kvar där utan han var beredd att dra vidare för att finna fler.  Men så på slutet blev han så trött att när figuranten lockade med godis så var han omutbar, då lade han sig vid mina fötter och var trött av utmattning och då är det trött i huvudet han blir.

Inga kommentarer: