torsdag, november 22, 2012

gammal som ung, trasig som ny

Ivar snart 3 månader har fått mina barns gamla hopp gunga och den gillade han. Provar den hemma hos oss innan vi åker iväg till gammel mormor för att vara med henne under dagen. Äta lunch och skjutsa henne till doktorn samt handla och bara umgås.
 
 
Skillnaden är 88 år mellan dem. Härligt!! Gammel mormor syter och har nyss gett Ivar lite mat i flaskan.
 
 
Idag har jag ägnat mig åt ett spel som jag ska lära er. Strumpmemory heter det.
Vår tvättmaskin äter strumpor. Stoppar man in ett par så kommer det bara ut en och några veckor eller månader senare hittar man partnern. Under tiden hamnar de i en söt liten blå korg och väntar.
 
Nu till spelets regler.
 
Man tippar först ut innehåller ifrån den blå korgen på ett tomt bord, sedan dyker man ner i högen och rotar fram en vitstrumpa och dyker sedan ner igen för att hitta dess partner. Hittar man inget par, så går turen till den motspelare, men jag har tyvärr lurat mina familjemedlemmar en varsin gång att de nu inte går på mitt spelande något mer. Därför får jag som ensamspelare spela igen och det är tur för det blir trist att vänta. Som ni ser på bordet har jag hittills fått ihop 3 par vilket ger mig 3 poäng. Bra va!!
 
Så håller man på tills det är kört helt enkelt. Det innebär att man får så vackert stoppa ner dem som inte fick någon partner i den blå korgen igen och så hoppas man på fler vinst chanser och tur nästa gång man spelar om sisådär 1 månad eller så.

 
Jag har även löst ett dilemma idag. Vår matberedare är något trasig och går inte utan denna lilla plastplutt som ska sitt i en skåra i själva maskinen för annars så startar den inte och den var borta.
 
Har rotat och grävt i kastrullskåpet och vänt upp och ned på det mesta, och då trillade den ur. Puh! vilken tur, nu kan vi köra ett tag till med vår matmäster.

 
När jag nu hittat den lilla plast plutten till vår matmäster så blev det till lunch idag en  paj med stuvad spenat, soltorkade tomater och kantareller samt rökt fläsk och sallad till.

Inga kommentarer: