fredag, november 10, 2006

Liten gäst


Igår hade vi en liten gäst hemma.

Min dotter ringde mig på jobbet angående att det var en liten rymling på väg till våra hästar. Hon hade gått in med den lilla shetlandsponnyn en gång till sin hage, men så fort hon hade hoppat på skolbussen så var den lilla rymmaren ute igen.

Har styrde målmedvetet sina steg till våra hästar i hagen. Maken åkte hem ifrån jobbet för att kolla läget och då stod det tre styckena hästar inne i hagen. Den lilla shettisen munhöggs med min stora häst som är ca 170 medans shettisen är ungefär storlek som våran golden retriver. Han drogs till berg att bråka med, men det var inget allvarligt utan lite gnabb bara.

När sonen kom hem vid 14 tiden så fanns den lilla ponnyn inte kvar utan vår granne hade hittat honom nere på sin gård och lockat hem honom till vårt stall med en morot. När vi kom hem och öppnade stalldörren hördes det ett högt, hest hingstigt gnäggande men han är så liten att han inte når upp till boxgallret.

Vi mockade och städade upp inne i stallet med att plocka ut hö och annat foder som står i foder tunnor så att den lilla inte skulle föräta sig. Gjorde i ordning ett litet hörn med halm, hö och vatten. Jag tror han var nöjd för han stod då kvar när ägaren vid 21 tiden på kvällen kom och hämtade hem honom.

Hon var inte glad och han skulle få vara utan täcke i natt och känna på lite eltråd. I morse när jag tog ut mina hästar hördes inte ett enda gnägg ifrån hagen inne i skogen. Jag tror t o m att mina hästar letade honom för de var väldigt uppspelta när de skulle ut i morse. Kanske kommer han igen. Vem vet.

4 kommentarer:

krickelin sa...

Åhhh... kan ni inte behålla honom? Han är ju såååå söt!!!!

Anonym sa...

Hm, påminner om en sommar för ca ..HJÄLP 25 år sedan... (Jag som inbillar mig att jag är max 21 år) Fast då var det tvärtom, när min "något knubbiga" Molly släppte ut sig själv och Robban på äventyr... :-)

krickelin sa...

hi hi.. Molly! Nu gav du mig en rejäl flashback! Tjockisen som kunde knäppa av och på lyset i stallet och sölade ner en med vatten eftersom hon sparade i munnen... hi hi... vilken sköning!

Anonym sa...

Jag tror t o m att Micke blev lite kär i honom. När jag och barnen kom hem vid 21 tiden igår hade de hämtat honom och vi blev lite sura. Han har faktiskt fått kunna bo hos oss. Fredde vill ju lära sig att köra. Men nu ska matte ha en bebis i januari så vi kan sköta om honom lite.