onsdag, november 01, 2006

Oväder


Igår drabbades Hälsingland av ett stort snöoväder. Jag tyckte att det såg inte så farligt ut när man tittade ut ifrån sitt kontorsfönster, men det blev man varse om när man skulle hem. Joggingskor och jeans pulsade man i mer än 2 dm snö och kavade av tung, blöt snö med den lilla bilsopen. Hua !

Vägen hem var inte den bästa för det var vid 16.30 tiden så gott som oplogad och den var i skitdåligt skick som bilisterna själva kört upp. Man kom upp i en hastighet av hela 40 km/tim, inte upp till 50 en enda gång på ca 26 km. Det satt lastbilar fast i en backe och polisen dirigerade om trafiken så gott de kunde.

Väl hemma så drar man en lättnande suck att man klarat resan hem. Även vi hade drabbats av strömavbrottet vid 16 tiden, så jag bubbade ved i flera omgångar och inte var jag så intelligent så att jag ens tog av mig mina blöta jeans och skor utan jag kavade på i dem tills jag bubbat ved klart. Bara det att jag gick även inomhus till vedkorgarna med dessa blöta skor och byxor, vad hände när jag bytte om. Jo jag gick med goa varma strumpor i de blöta pölarna jag gjort och svor sedan för mig själv. Hur knäpp får man vara ?

Jag och dottern eldade för brinnande livet och vår vedspis som är det käraste vi har i köket rökte in, vilket aldrig har hänt. Det rökte in och vi hade ytterdörren öppen i snöovädret. Grrr! Morr ! Gårdagens middag med den krånglande vedspisen blev fil och flingor med tekakor ( det var hela kostcirkeln det )

När vi kommit igång med eldningen i kakelugnar, vedspis och en himla massa ljus så satte vi oss och tittade i fotoalbum och spelade spel. Det var skönt att kunna bara sitta ned och ägna sig åt sådan man inte tar sig tid med och skjuter upp jämt. Men tankarna finns där. Hur många gånger knäppte man inte på en lysknapp när man gick förbi en sådan.

- kanske skulle jag ta och vattna lite blommor.
- kanske jag skulle dammsuga i stället.
- kan vi inte använda spisen stoppar jag in det i micron.

I morse när jag vaknade så hade vi fortfarande ingen ström, men jag gick ändå fram till lysknappen och tänkte att jag borde testa utifall vi ändå igår hade lyckats stänga av alla lysen. Men icke ! Ingen ström. Jag tog min dotterns necessär, handduk och en tandborste och åkte iväg till jobbet för att sköta morgontoaletten där. Vilken lyx att kunna spola på toaletten och det lyser när man knäpper på lysknappen ;-)

2 kommentarer:

krickelin sa...

Har du inte fått tillbaka strömmen än?????? Det är ju inte uppdaterat????? PÅ HUR LÄNGE SEN SOM HELST!!! guuuuud va' trist! ;-)

Anonym sa...

Jo då strömmen var tillbaka sedan dagen efter. Var utan 16 timmar. Jag vet att jag varit tåååkig med uppdatering. Jag har haft så mycket uppslag men inte fått ändan ur vagnen för att skriva... Ska bli