tisdag, maj 29, 2007

Akademiskt


Igår kväll fick jag göra ett inhopp och rida akademiskt för en tränare. Det är intressant och det fungerar verkligen med att rida med endast sin egen hållning och blick.


Jag fick börja med att gå runt, runt i en väldigt liten volt och vända igenom om och om igen för att få Edison att söka sig framåt och nedåt i en väldigt låg form. Tanken när man kommit längre är att rida bara med en hand och lägga de lösa tyglarna mot hästens hals för att tala om ridvägen utan att använda skänklar.


Jag fick så småningom rida i trav och jag kände själv att jag lutar inåt för att försöka balansera min häst som vill luta sig utåt, så när jag satt rakt och vände min blick något utåt ifrån ridvägen så balanserade hästen upp sig korrekt. Jättesvårt att inte titta ned på hästen eller inte ens i färdriktningen, men det fungerade. Vi travade runt, runt och knep med rumpan och inte med benen för att få honom att gå i saktare tempo nästan skritt. Vi hittade inte riktigt vårt tempo i detta varv den dagen men jag hade 100% tillbaka på det andra varvet som han själv har lättare för och det bara flöt på och svävade fram. Kul ! Jag kände verkligen STOR skillnad.


Tränare tyckte att jag hade en trevlig häst och att vi hade kommit långt på denna övning mot för många andra hade gjort, så det får jag ta som ett plus i kanten och jag ska öva vidare på detta för det fungerar för mig och Edison är väldigt lyhörd och känslig.


Bra boktips:

Sally Swift
* Ett med hästen (Centered Riding) Visserligen inte en bok i den Akademiska Ridkonstens anda, men en bra bok om ryttaren: dess tankebanor, hjälper och sits.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej kära vän

Det är inte bara på hästen det fungerar att kniiipa med rumpan, det är bra för rumpan oxå :)

Monicken

Anonym sa...

Jag kan lova att det känns idag på i rumpan och i revbenen, på denna slappa kropp som fått jobba hårt
:-)