måndag, januari 21, 2008

Mera is

I lördags morse så såg vi grusbilen komma kanandes nerför backen med alla åtta hjul låsta. Hästen stod vid sin bästa stolpe närmast vägen och njöt. När vi såg lastbilen komma glidandes så vela jag springa ut och skrika åt hästen att flytta sig, men det var precis som om han kände på sig att det var lite farligt att han självmant flyttade sig.
Lastbilen gled med låsta hjul nerför backen och det var bara tur att han lyckades komma ner och kunde fortsätta.

Vi åkte och grattade min morfar den dagen, han fyllde 88 år. Det blev god middag och födelsedagsfika. Syster och numer husägare och hennes sambo följde med hem för jag har hamstrat banankartonger till deras blivande flytt. 10 styckena hade jag i bilen, och de som sett mig åka runt med dessa i någon vecka undrar nog om jag ska flytta. Därför var de tvugna att följa med hem och ta dessa kartonger och göra slut på ryktena :-)

Mer angående halkan så var jag och maken ut på en kvällspromenad igår. Det var bara blank is eftervägen och lite grand på sidan av vägen hade det tinat så att man med nöd och näppe fick plats med fötterna, det var enda stället vi kunde gå på.

Vi har båda reflexvästar på oss och jag hade vindbyxor på mig med reflexer på benen ändå mötte vi en bil som åkte med ganska hög fart och hade både helljus och och extralysena på. Allt blir bara svart man ser ingenting vart man går och det hör till vett och etikett att man bländar av ! Djävulen flög i mig så jag hoppade ut en bit i vägbanan och hoppas föraren blev rädd så att han hade hjärtat i halsgropen och biter i ratten när han kör och möter gående efter vägarna.

3 kommentarer:

twstina sa...

Stor eloge till dig & M som använder reflex!!! Hoppas att bilföraren tänker sig för lite extra nästa gång.

krickelin sa...

MEN HALLÅ DÄR!!!! jag vill gärna ha min syster i livet lite längre! Sluta hoppa framför bilar på isvägar!!! Dåre!!!

Anonym sa...

Ju äldre jag blir desto envisare och vrångare blir jag i allt numer. Måste straffa någon annan..