måndag, september 01, 2008

Årets släktträff











Då har vi avverkat årets släktträff. Den ordnades i år av min mamma och pappa ute i stugan. Sista helgen i augusti då det också är lyskväll ute i skärgården. Det är så magiskt när alla tänder ute på alla kobbar och skär, nästan varenda sten har fått en brinnande marschall.

På förmiddagen gick jag , min syster och vår återkommande lys-kvällsgäst "värmlänningen" ut i skogen för att plocka svamp. Vi hittade hur mycket som helst, åtminstone jag. Jag fick sitta i två dagar för att rensa och förvälla dem. Lite hjälp fick jag av mormor och min syster också. "Värmläningen" har kommit så långt att han plockar gula kantareller själv, men när vi kom tillbaka kröp han till kojs och sov en tupplur varpå min syster fick rensa hans svamp.

Gästerna anlände och vi åt smörgåstårta och drack kaffe. Både min man och min mormor hade gjort tårtor som vi åt utav.

Tävlingsdax.
mettävling.
Det var dåligt med mask, så det norpades garnering ifrån smörgåstårtan och det användes bröd och gjordes degklumpar. Men hur som helst var det ingen som fick napp. Jag och min lagkamrat tog båten ut mot havet men det hjälpte inte det heller. Mamma sa att tävlingsreglerna var enkla. Ingen fick ta fryst fisk eller redan fångad fisk. Man man och min syster fuskade. Min man var och mutade grannen och fick tre saltströmmingar i en hink. Grrrr. = DISKAD

Pilkastning:
Tavlan sattes upp på tall och det var inte många om ens träffade tallen eller tavlan kan jag lova. Inte av anledning till alkoholhaltiga drycker, utan vi var så himla kass på att träffa bara.


Mobilkastning:
Vi har en liten udda gren i vår familj. Pappa har nämligen samlat på sig trasiga och uttjänta mobiltelefoner som han lägger i en låda. Dem använde vi och kastade ungefär som boule med. Närmast vinner helt enkelt. Det var inte så enkelt det här heller för mobilera studsade och snurrade när de landade så det blev absolut inte som man tänkt sig. Min mobil hamnade långt ute i blåbärsriset.

Priset:
Vi har ett vandringspris som är en stor rosa duracell kanin med en trumma, som igår togs hem av en ny släktmedlem. Vi får se nästa år vem den får bo hos då.
Ni som inte kunde vara med: Vi saknade er ! Men nästa år ses vi.
Sent på kvällen kom vår underbara stuggranne och spexade för oss. Han var fågelskådare som såg både panelhönor = Jag, eftersom jag panelet om huset, Rattugglor= eftersom syrran har tävlat i bilåkning, sedan var det vinpimplare mfl. Nu kom jag inte ihåg dem alla men kul var det. I boken så fanns det även textat hur varje fågel låter och ni kan ju tänka er hur det låter när man försöker att läsa upp det :-)
Han bjöd även på step i stora gummistövlar med en sovandes och döv golden retriver bredvid sig.
Idag har den grå vardagen infunnit sig så nu är det en hektisk vecka med aktiviteter för barnen igen. Ridning, skytte, fotbollsträningar och fotbollsmatch samt nystart av innebandy. Jo då JAG HAR INTE TRÅKIGT! Keramikkursen jag skulle vilja gå ska jag ta när jag går med i PRO, då får ni se upp för flygande degklumpar eftersom man blir valhänt när man är äldre :-)

Inga kommentarer: