måndag, oktober 08, 2007

Mässa

Lördag morgon åkte vi tillsammans med Lokamia och hennes sambo till Älvsjö på mässan hem och villa mässan.

Lokamia föreslog att vi skulle träffas vid 07:00 vid Tönnebro. Vá ! skrek jag som trodde att jag skulle få lite skönhetssömn. Men plikttrogen som man är kravlade jag mig ur sängen när klockan ringde 05:30, och det också utan att snooza klockan ett ex antal gånger som jag alltid gör under vardagarna. Nu gick det genast mycket lättare.

Vi träffades på Tönnebro där de hoppade in i vår bil så drog vi iväg. I Tallskogen fikade vi den medhavda matsäcken. Jag kokade kaffe och hade frukt med mig och Lokamia hade gjort enormt goda mackor som hon bjöd på. Hennes sambo fick köra vår bil för i Tallskogen satte jag stopp för mitt körande, vägrar att köra nere i Stockholm, det vågar jag bara inte.

När vi kom in i Stockholm så blev jag lite nervös faktiskt när han körde, för det gick fort och det var bilar över allt på bägge sidor av oss. Men han är mer van än oss att köra i sådan trafik och har varit nere på mässan förr, så han hittar. Lokamia sa att han gasade sig in i kurvorna och jag hade handsvett så jag kunde inte ens hålla i mig :-) Låter som vi var 80 åriga tanter i baksätet.
Men vi kom fram helskinnade och det var inte ens någon kö.

Vi gick hela dagen där inne på mässan, gata upp och gata ner för att se de olika montrarnas utställningar. Undrar just hur många badtunnor och ute jaccuzin vi såg under denna dag ? Måste även vara nästa års mode igen tydligen. Jag hade ju tänkt samla hur mycket gratis broschyrer som helst, men det gjorde jag inte för då blir det nästan utav samma sak som hamnar i kassen, dessutom så fick man betala för inredningstidningarna Hus & Hem, Drömhem, Family living osv. En sak kan jag säga att Lokamia hade en grym handvädska som det rymdes otroliga mängder gratis karameller. Jag har mött min över man !

Vi såg en enda kändis och det var Kristin Kaspersen som stod i Family Livings monter. Tyvärr blev kortet Lokamia tog suddigt. Indrednings sidan som jag och Lokamia gick på själva var spännande, men några mässfynd kan man inte riktigt göra mer än det Ellos erbjöd. Påslakan set för 39 kr/st. Annars får man betala ganska dyrt och det var exklusiva grejor gjorda av hantverkare.

När vi kom hem så var jag så trött i fötterna och benen så de var värda vin. Våran vovve hade skrivit en lapp att han var på utflykt med grannarna, marknaden i Rättvik. Han hade t o m handlat en liten miniatyr hund av sig själv dvs en golden. Vad duktig han är ! Jag visste inte att han hade fickpengar ;-). I övrigt den kvällen så åt vi pizza när vi kom hem, det var lika bra att fortsätta synda då vi ätit grillbiff & pommes frites där nere på mässan.

4 kommentarer:

twstina sa...

Låter som en trevlig dag i storstaden! Men kom ihåg att betala in trängselavgiften!!! Det gjorde inte vi sist vi var ner, eftersom vi i våa "bonniga hjärnor" trodde att vi aldrig var in i Sthlm... Så Trängselavgiften 10:- sedan tillkommer påminnelseavg på 70:- Gånger två resor... Hoppsan!

MammaKarin sa...

Jag tror inte att man passerar tullarna när man åker på E4 och dit till Älvsjö. Det är då inga skyltar man passerar där att man åker genom tullat område. Vi håller tummarna och hoppas.. Lantlollor har 0 koll...

Lokamia sa...

Nix ingen tullavgift. Och vill bara säga en sak:GODIS ÄR GOTT!!
Tack för roligt sällskap på mässan.Jag hade velat ha det där köket i valnöt ( eller som micke björklund sa:det där bruna köket =)

Mammanna sa...

Öåter som ni hade trevligt, vi funderade (jag och mamma) på att åka ner men ångrade oss ska ju bort snart så vi spar pengarna och rese milen tills dess!!