söndag, oktober 19, 2008

Älgjakt

Nästa vecka startar landet/fabriken Sverige igen efter att nästan ha stått stilla medans alla, ja nästan alla jagar älg.

Själv har jag också jagat i fatt älgarna i form av att sätta upp gardiner i köket med stora tryckta älgar på. Tyget är en design av Arvidssons textil. Roligt och färgglatt.

I fredags så blev jag och maken sittandes igen och lyssna på boogie night på VH1 , där spelas musik från 70,80,90 & 2000 talet. Jätte kul och så blir man lite nostalgisk. Ofta har man vissa låtar man refererat till något som hänt, vilket kan vara både sorgliga eller roliga händelser i ens liv.

På lördags eftermiddagen så droppade det in 9 tjejer som skulle baka hos oss. Det skulle bara bakas för nöjets skull så det var inget speciellt, de bara kände för det. Jag stack ut och red en sväng och maken stängde in sig i garget ett tag. Vid 18 tiden åkte vi hem till svärmor och vi bjöd in oss själva på mat för att var mer korrekt. Vårt hus och kök var occuperat. Vi blev hos svärmor tills efter midnatt och då hade sista occupenten precis lämnat byggnaden. PUH. De hade inte precis diskat efter sig så jag stod och plockade både ur och i diskmaskinen mitt i natten.

Apropå garage så skulle jag hjälpa maken att hissa upp röda audin med domkraften i lördags fm, det gick väl bra tills det brakade till. Maken funderade vad jag gjorde men jag hissade bara upp mer och mer på bilen. Maken placerade ut pallbockarna vid bakändan och så skulle vi hissa ner bilen för att palla upp den fram. Men tror ni att det gick att sänka domkraften. ICKE. Jag hade hissat & hissat tills kolven åkt ur, där stod bilen upphissad med en fastkilad bil. Maken fick åka iväg och låna en höglyftande domkraft som är större än våran för att få bort den trasiga domkraften.

Min morfar kom även på lördags morgonen för att byta till vinterdäck på lilla opeln. Tur att maken kollade in om det fanns tillräckligt med glykol i bilen, vilket det som vanligt inte gjorde. Min morfar vattnar bilen med vatten i kylaren lite då och då under säsongen och sist så sköt han ur motorvärmaren ur blocket på moton pga det enbart nästan fanns vatten i kylaren på vintern. Vad säger man - Tur som en tok att inte motorn sprack.

Just nu har vi kommit hemifrån L och hennes familj som bjudit på söndagsmiddag. - Tack så jätte mycket för ditt promenad sällskap i förmiddags och för middagen i kväll. Kul att ses.

Min & L´s dotter har städat hela stallet från golv till tak. Helt underbart. Jag har tänkt på det hela våren och sommaren och inte kommit till skott. Nu luktar det citron såpa i stallet och det är en fröjd att komma in och känna ren och härligt lukt och dammfritt. Även grannens två hästar fick sina fossingar tvättade av tjejerna.

Nä nu ska jag glo på tv:n ett tag sedan ska jag krypa ner i en ren bäddad säng med nytvättade täcken. HÄRLIGT.

4 kommentarer:

Mammanna sa...

Dom blev jätte glad =)

Nu har dom fått en "höhäck" också men balen ligger åvanpå än så länge haha. Dom får äta ner den i häcken helt enkelt haha!!

krickelin sa...

vad duktiga evve och H är som städat och skurat, både stall och grannens hästar! dags att bjuda hem mosters lilla lortgris snart så hon får skura mitt hus....

MammaKarin sa...

Mammaanna: Det ordnar sig nog med höet att det trillar dit som de ska bara det ätit av några varv. Snygga om benen blev dina hästar också när tjejerna var igång och städade hela stallet.

Krickelin: Bjud hem Hedda också för då verkar det hända lite grejor när de sätter fart. Fredde faller bara i trans framför Xboxen.

Anonym sa...

Bara kul att äntligen komma till skott och träffas en dag. Kul att tjejerna fixade stallet också. Tror H kommer till E i dag också :)