torsdag, oktober 30, 2008

Slit och släp

Jag hade tagit ledigt denna onsdag för att vara med barnen en dag och hitta på något tillsammans på höstlovet, men en farbror till svärmor skulle flytta just denna onsdag och vara utstädad före helgen. Tjejerna från Bålsta reste hem på onsdagsförmiddagen.

Vi har hjälpt dem att flytta för de har inga barn, vi klev upp tidigt och var där vid 8 tiden för att påbörja flytten. Frun i huset är sönder värkt av reumatismen och kan inte inte ens klä sig själv längre och hennes man (svärmors farbror) har pacemaker och är jättedålig. Hans blod förintar sig av någon konstig anledning och pumpen pumpar inte riktigt bra. Det var jag, maken, svärmor och hennes man som flyttade. På eftermiddagen dök den upp ett brorsbarn (60 år) till kvinnan som hjälpte till lite grand också. Jag kan också tala om att när jag och svärmor pratades vid kvällen före i telefonen så sa vi att vi skulle ha träningsoverall och joggingskor på oss, eftersom vi ska gå mycket. När vi kom dit på morgonen så hade svärmor en leopardmönstrad overall och svarta högklackade stövlar. Dä ni ! Ska man flytta och städa så ska man vara snygg.

Vi flyttade ur paret ur en trea och till en tvåa. Hur kan man spara på sig något så kopiöst med möbler och grejor ?? Vi backade upp hästsläpet mot stentrappen och lastluckan fick ligga ovanpå som en ramp att rulla in grejorna på. Vi använde säckkärror, och två trekantiga små rullbrädor man stoppar under möblerana för att lunderlätta. Vi har rullat, knuffat, tryck på hissknappar , svettats, flyttat oss för alla gamlingar som ska fram med sina rullatorer. Fått skäll för att vi inte stängde hissdörren förr fort. - stäng hissdöra ! skrek en gamling från våningen ovanför. Vad gör man när man ska in med soffor, garderober m.m.

Vi gick och släpade och bar hela dagen så t o m mina trosor kavade ner sig i byxorna och hur lätt är det att fixa det när man hela tiden håller på att bära möbler och plastbackar. Ibland fick jag trycka upp rumpan mot väggen och försöka fiska efter trosorna. Undrar om jag gått ner flera kilon under dagen eller så är kroppen så trött och slapp att den bara gav efter helt enkelt.

Vi backade transporten på baksidan mot gården. En lång smal gång kantad av höga staket som bara räckte för en bilbredd. Det gick inte att få släpet nära dörrarna för det var en sådan tvär böj att bilen hade fastnat i staket om vi försökt, så vi fick vackert gå några extra meter. Tror ni inte att tanterna med sina rullatorer skulle förbi där också. Ni kan tänka er fina, propra tanter hurtigt slagit på dörröppnaren stegat ut mot friheten och pang när de tittar upp ser en hästtransport precis där de ska gå just nu. Hade vi enstaka möbler kvar så lade jag ur dem på backen och körde fram så rullatorie ligan blev nöjd en stund. De har egentligen en riktig entré att använda sig av men då måste de runda huset och det kan ju bli förlångt för dem.

Hur som helst. Vid 16 tiden blev det för mörkt för att påbörja flyttstädningen. Vi åkte hem maken var redan sen till sitt arbete så han fick fort byta om till arbetskläder och fortsätta jobba. Jag hade så ont under fötterna, i ryggen och benen att jag blev sittandes i soffan hela kvällen.
Under natten hade jag riktigt ont i ryggen så jag kunde nästan inte gå på morgonen. Tur att jag fick ledigt en dag till och vi städade för det gjorde susen att fortsätta röra på kroppen under dagen. Hade jag åkt till jobbet och blivit sittandes på kontorsstolen hade jag inte kunnat röra mig på hela helgen.

Nu väntar nästa utmaning. Vi har nämligen möbler med oss hem också. En säng,en kontorsstol, en garderob, en skinnfotölj och en sänggavel. PUST ! Nu måste vi in med dessa grejor till oss och möblera.


2 kommentarer:

Farida sa...

Hahahahhahahaaha! Garvar ihjäl mig åt "svärmor"!! hhahahahahaah

MammaKarin sa...

Ja är hon inte sig lik :-)