torsdag, februari 21, 2008

Friluftsdag






















Igår var det den årliga friluftsdagen för barnens skola. Jag och L var med och åkte slalom i Järvsö, som vi gjort de senaste åren. Börjar bli en fin tradition.

Vädret i fjol var -24 grader kallt ! Igår så pekade termometern på plussidan och solen värmde. Vi tog ett vindskydd i besittning till hela vår packning och det var sååå skönt att sitta ute i solen och fika. Solen tog även hårt på snön på sydsidan. Det var lite som att åka i strösocker, medans nordsidan bestod av hårdpistad snö och is.

Matsäcken bestod av bananer, youghurt, kaffe, skinksmörgåsar, oboy, faijta bröd, sallad och tonfiskröra och kexchoklad så klart !

Recept på tonfiskröra.

1 burk creme fraiche
2 msk majonäs
2 msk kaviar
1 msk stenbitsrom
½-1 burk tonfisk
½-1 hackad röd eller gul lök
salt
peppar

Pitabröd fylls med div grönsaker som tex. sallad, gurka, tomater och majs. Man tar vad man har hemma helt enkelt.

En omkullåkning blev det och dessvärre i liften med ryggsäcken på ryggen. Sonens skidor fällde krokben och jag druttade ordentligt på rumpan. Kände mig som en knubbsäl där jag låg/satt, kom inte upp helt omöjligt ju mer jag vände skidorna ju mer kom skogen närmare för det bara gled iväg på isen. Rumpan gjorde ont och ryggsäcken var tung även jag var tung som inte kom upp och inte fick jag av mig skidorna heller.

Efter mycket om och men som kom "späckhuggaren" upp och håret hade ramlat ur hårsnodden så det hängde i stripor. Då kom två medelålders män upp i liften med mössor som såg ut som mandariner eller annanaser, de vinkade och hejade. Jag kallade dem mr mandarin och klementin resten av dagen.

På väg hem besökte vi Max för att äta innan vi åkte hem. Väl hemma så packade vi ur bilen, fixade stallet och plockade ur ryggsäckarna. Klockan var 19:30 och duschen väntade samt tv soffan med en bra film. Kände mig trött, frusen och lite väderbiten. Tror faktiskt att solen tog lite ändå igår för det stramar lite i ansiktet. Det var en skön dag att få vare ute och ledig på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med om att det börjar bli en fin tradition.Det var en kanondag!

Mammanna sa...

Låter som en kanon dag! Vi var ner på stan och fyndade lite på rean. I övrigt så är Isak fortfarande inte pigg så vi har varit hemma hela veckan hoppas att det släpper snart...