torsdag, april 10, 2008

April

Fy vilket april väder vi har ! Det har nu snöat i två dagar så det ligger 1 dm snö på marken. Snyft ! Förra lördagen var jag till min syster och beskar hennes äppelträd och det var hur soligt och varmt som helst, en helt underbar dag. När man tittar ut på snö täcket som ligger ute nu så har man glömt hur fint det var förra lördagen. Tur att syrran tagit bildbevis.

Min dotter åkte till Gävle för att shoppa på lördags morgonen tillsammans med 3 tjejkompisar gjorde de stan osäker. De shoppade och åt på en taco och pizza buffé (lite avis) för dit skulle jag också vela åka och äta. Maken var med min pappa hela dagen och höll på med sitt märklin landskap som är under uppbyggnad. Min son är inte lika förtjust i sådana gamla grejor ännu, att han uppskattar vad de gör. Jag åkte till syrran som sagt och gjorde trädgårdsarbete. Min mamma kom dit senare så vi pysslade på eftermiddagen med diverse grejor. Sedan bjöd mamma på mat som hon fått uppslag ifrån Per Mobergs matprogram på tv:n " Vad blir det för mat ?"
Det var en lasagne som var utsökt. Mycket gott ! Denna rätt vill vi ha fler gånger.

Söndagen så klev jag och maken upp tidigt, nu är det som så att förr var jag som dö på mornarna att det knappt gick att få liv i mig förrän efter klockan 10 på förmiddagarna men nu är det annat ljud i skällan eller så har maken tuktat mig efter 16 år att kliva upp i tid. Vem vet ? kanske är det åldern ? Hur som helst så skulle vi flytta ut husvagnen ur carporten och ska vi flytta en grej så måste 10 andra grejor flyttas också vilket nästan tar en hel dag att organisera om. PUST !

Husvagnen skulle ur carporten, då måste "min" gamla traktor flyttas (den är förresten lika gammal som svärmor 1952) Micke drog mig och den gamla traktorn med sin boxer och jag var dörädd för att någon skulle se mig för det är pinsamt att sitta i den här skrothögen. Jag har alltid skyllt på att jag inte hittar vart växlarna sitter, men nu kunde jag inte göra det för det var som på en vanlig volvo. OK ! Tänkte jag men du åker banne mig inte upp mot Acktjära. Som tur var startade den redan ute vid vår soptunna, jag kastade genast i backen och backade upp på gården med åbäket. Maken tog över körandet för nu skulle husvagnen backas ur carporten och först måste alla brädor och annat plock flyttas som var runt och under vagnen. Backade ut den och flyttade den längre upp på gården, ner med rullgardinerna och ner med stödbenen ordentligt. Upp med hästtransporten för att lasta ur byggsågen och spånsugen. Fram med vedklyven för att påbörja klyvning av ved.

Vi var så trötta i kroppen att jag inte har orkat lyfta en loppa ens en gång. Mitt i tröttheten klämde jag handen mellan stubbarna på traktorskopan som vi lastade ifrån till klyven.Tur i oturen var att jag fick bara ett rejält blåmärke på bägge sidor om handen. Vilken dag !

Den avslutades bra med god grillad mat hos grannen. Det smakade fint, när vi var trötta och hungriga.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är åldern =)

Mammanna sa...

Jag tror du har smittas med Isak-vakna-tidigt bakterien. det går säkert över, för mig går det i vågor. just nu är jag super trött dygnet runt trots att jag somnar 22-23 och vaknar vid 6-7 tiden. så sömn får jag ändå kan jag knappt hålla ögonen öppna när klockannärmar sig 15. men det blir bättre bara det blir lite ljusare och finare väder. Syns i morgon.

MammaKarin sa...

Ja åldern vet jag inte, eller så vill man inte kännas vid den helt enkelt.

Lokamia sa...

Där E åt pizza/taco brukar jag och tjejerna äta åxå. Vi får ta en sväng dit nån dag. Gott gotti gott gott.

MammaKarin sa...

Jaa visa mig vart det där härliga stället är.