tisdag, september 26, 2006

Lås om dig !


Ett bra råd i dessa tider är att låsa om dig. Lås dina grannar och bovar ute.

På söndag morgon vid 8 tiden så öppnades ytterdörren och in kommer grannen. In med stora steg, han stannade inte ropandes i ytterdörren utan stegade raka vägen in i sovrummet. Bah ! Jag var så sur påtalade för honom att det inte var någon vaken i huset och att vi tyvärr glömt att låsa dörren.

Vår katt ska nämligen ut vid en magisk tidpunkt vid 03:21 pip ! Och man går ju som en zombie för att släppa ut katten och tillbaka till sängen igen. Förmodligen glömde jag då att låsa dörren.

Söndag kväll fick vi ett samtal ifrån en granne som sett och kontrollerat upp en bil som åkt för att rekognisera området och den var stulen. Då vet man vilken liga med stort H som är i farten och ska ut på stöld turneé. Vi låste allt ordentligt och kände efter en och två gånger på sakerna att de var låsta och att stegar inte stod synliga m.m. Husvagnen som stod ute på gården skulle vi ställa en gammal traktor framför så att den inte är bara att haka på och dra iväg med.

För att vi skulle kunna köra fram den gamla traktorn måste man med handkraft rulla igång den och den nyare traktorn måste placeras med sina lysen att man ser vart man kör mot husvagen. Maken startade den nyare traktorn och skulle göra en u sväng på gården som misslyckades i att han körde ner med framdäcken i diket.
Hämtade kättingar och gamla traktorn som skulle agera draghjälp.
Naturligtvis måste frugan ut och sitta i sin gamla traktor ( det är faktiskt skriven på mig, för det sägs att man är lycklig om man äger en traktor) - Hur lägger man i ettan ? ropade jag. - Vart är backen ? Sur som ättika hoppade maken ur den ena traktorn för att ge mig en snabb lektion.

La i ettan och släppte upp kopplingen, vi skumpade, hoppade och ruskade men kom inte framåt. Backade och tog sats igen och maken satt med backen i och gasade för all han var värd i den andra traktorn.

Efter flera försök så lyckades vi komma ur diket med följd av att gården såg ut som ett månlandskap och det var hålor som var ca 3 dm djupa efter traktor däcken. Tänk vilket jobb och besvär vi lade ner för att låsa bovarna ute ! Hoppas bovarna ramlar ner i gropen och bryter benen....

På natten hade jag svårt att sova, det är inte som att vänta på tomten utan här väntar man på nattligt besök. När jag låg där och funderade så tänkte jag att kommer jag att märka om det har stulits något och vad heter märket på den grejen och när är den köpt osv. Noll koll kokosboll !!!


2 kommentarer:

krickelin sa...

Jag ska ta mina livsfarliga tigrar med mig och komma på nattpatrull! Vi ska gå runt huset, katterna och jag, med ficklampor, batong, yxa och fisknät!

Anonym sa...

Jag har samma sjuka tanke, fast jag tänkte på brödkavel eller stekpanna ;-) Va knäpp man är ! Vill de ta något så kommer de att göra det ändå är jag rädd för. Men har man köpt för dyra pengar och lån på grejor blir man bara förbannad.