torsdag, augusti 07, 2008

Kräftfiske

På L´s väst står en nätt liten text "Lätt & Lagom Oliv"







Tack L för igår när jag och barnen fick vara med dig och barnen för att fiska kräftor i år också.

Handlade korv och korvbröd på väg hem från jobbet. Sprang även in på bolaget för att köpa vitt vin som jag tyckte att vi skulle dricka när vi åt nykokta kräftor.

Vi hade tur med vädret och kvällen var jätte härlig. Grytan med kräftlagen stod på gallret över den öppna elden när jag kom. L och barnen hade påbörjat vittjningen av burarna när vi möttes. Jag följde med sista biten på den första genomgången av burarna sedan de blev ilagda.

Vi stoppade i kräftorna i den kokande lagen och kokade dem 12 minuter. Doften är så härlig att det bara vattnas i munnen på oss. När kräftorna är kokta och klara så ska de svalna i sin lag och vi kokade en rejäl panna med kaffe och grillade korv till att börja med. även Kex och ostar hann vi med att äta. Känns som vi mest åt i stället för att fiska :-)

När vi dukade upp kräftorna så tog jag fram vinflaskan ur kylbagen. Gissa om vi njöt av mat och vin igår. Synd bara att vardagen med plikten att jobba kallar. Grrr. L och jag skulle kunna sitta hela natten vid vindskyddet bredvid ån med att prata och dricka vin.
Maken kom efter sitt kvällspass från jobbet och hämtade mig och sonen. Dottern ska sova över ytterligare en natt och har lovat att hjälpa L med att koka sista omgången kräftor idag de som vi sent igår kväll tog upp samt morgonens skörd. Håller tummarna för er att ni fått mer än vad vi fick igår kväll.

Jag har alltid fotat mycket när vi fiskat, men igår så var batterierna slut i digitalkameran och inte hittade jag laddaren, det sved kan jag lova. Jag knäppte några kort med mobilen i allafall, ska föra över dem senare.

4 kommentarer:

twstina sa...

Åh, va kul att fiska kräftor! För oj...30 år sedan... hjälp va tiden går, var vi i samma bäck och fiskade! På den tiden utan vin, kanske jag ska tillägga :-) Men jisses vilka minnen för livet sånt är!

krickelin sa...

låter himla mysigt! fick den fina bilden igår!
Poppe hävdar att han inte hittar SATC och Mamma Mia än att ladda hem. =( Undrar om han ljuger

MammaKarin sa...

twstina: Ja tänk vad Sonja styrde och ställde med oss slavar då.

krickelin: Poppe söker inte tillräckligt bra tror jag för det är ingen kill film.

Anonym sa...

Tack själv! Vad vore livet utan MammaKarin? :)