torsdag, maj 08, 2008

Bilder och en nätt liten tur

Igår kväll vid 18 tiden åkte vi till Dalarna för att hämta nykokt falu rödfärg som det ska målas med i helgen. Tack snälla T och I för te och smörgås när vi kom. Det var uppskattat. Synd att vi bara hann träffas ett kort tag men det blir fler gånger.

På vägen hem igår såg vi en björn (liten) den sprang framför bilen och jag vart så till mig att jag rotade i väskan efter kameran, men när jag äntligen hittade den så var björnen borta. Vilket adrenalin man fick i kroppen, sedan var ögonen vidöppna för om det skulle kunna dyka upp fler djur som jag kunde plåta. ¨

Nedan följer lite bilder på vårt jobb......

Fönsterhål uppe i dotterns rum. Ni ser även byggställningen utanför som vi kränger oss in och ut och upp i. Den är ca 6 meter hög.
fönstren till dotterns rum är klara. Tänk att slippa dragiga gamla fönster hädanefter. Men som ni ser så är det mycket jobb kvar med att göra nya fönsterfoder och måla sådana, men det blir till regninga dagar.

Här ska nya altandörren och ett fönster in. Först måste väggen sågas upp och göra plats åt altandörren.

Det här är vår vägg som vi sågat ut. Ser ni någon isolering? Jo det är faktiskt luftspalterna med pappen som är isoleringen i vårt trähus. Planktimmret går inte av för hackor, sådana brädor finns knappt att köpa idag om inte annat är det dyrt.
Här är altanen klar och för att vi skulle kunna bygga denna, så fick vi flytta på 3 styckena klematisar och en stor rosbuske. Så det är inte så bara här inte, vart ska man hitta för hål till växterna att stoppa ner dem i. Leta, leta...

Här är fönstret och altandörren monterade och klar. Men som ni ser slutade altanen tvärt och då måste den byggas ut....

Vi har även hunnit med att mura upp odlingsbädd vid plattorna bredvid badtunnan, nästa år blir det mer barrväxter och någon form av dekorgrus.

Mina ljuslyktor på bron som ger så fint sken när man tänder dem sena sommar kvällar.
Syrenerna ska snart till att blomma, man kan se färdiga knoppar
Lönnen blommar

Forsythian blommar och det är första året för oss, då vi köte två sådna här buskar i höstas.












8 kommentarer:

Mammanna sa...

Härliga bilder. Isak och jag kommer ner och spanar lite i eftermiddag. Kramar på er!!

krickelin sa...

Oj! Jag blir alldeles matt bara av att titta på allt arbete... hur ska jag någonsin på poppe att göra något liknande??? Det är bara att glömma det! Kanske man får hyra din karl????

MammaKarin sa...

Ja visst hur min karl. Jag ska tota i hop en offert. Tänk om han visste :-). Han är ganska så impulsiv när det ska hända något så ska det ske fort med andra ord

Anonym sa...

Vad kul att ni också fick se en björn :) Och vad fint ni gör hemma hos er :) Jag får väl också ta och skaffa blogg nu när jag ska till Australien. / Charlotte

Anonym sa...

Va fint! Blir avundsjuk....;)

Anonym sa...

Åh,även jag skulle kunna hyra in honom. Tror du att han kör grävare också? Skulle behövs en sådan i min trädgård -:)

Lokamia sa...

åh,vad fint det blir. Va duktiga ni är. Kommer snart och kollar. Kram Lokamia

MammaKarin sa...

Min man att köra grävmaskin. Den talangen har jag inte sett att han har, men man vet aldrig. Prova ;-).
Ja Charlotte det är ett måste att du skaffar blogg tills du åker iväg för vi vill läsa om vad du har för dig nere i Australien.