måndag, maj 26, 2008

Helgens projekt

Helgens projekt är att göra klart denna gavel och det lyckades vi med. Ska beställa spröjs till altandörren det återstår på denna sida.


Morsdagspresent från maken. Ett eget snickarbälte.
Fönsterfoder börjar komma på plats. Fogning och målning blir det i dag när jag kommer hem.

När jag ska måla och stegarna befinner sig på fel sida av huset går jag inte och hämtar dem utan hittar på en egen uppallning av trappstegen som hjälp för att nå lite högre. Det slutade en vända med att jag trillade av men hade en såååådan himla tur att jag den här gången klarade av att hålla styr på färgburken, ett sträck blev det med rödfärg på altantaket.


Maken i skyliften, trots att han är höjdrädd. Men hela anordningen är fastspänd i traktorn som en säkerhetsåtgärd.




Den vita midjan på huset som vi bestämt att vi skulle ha är på plats och även plåten är ditsatt. Tyvärr går det inte alltid bra eller som man tänkt. Vi fick bryta upp och lyfta på all lockpanel för att få dit plåten, trots att vi inte spikat nedre delen av lockpanelen, allt blev för spänt helt enkelt. Grrr, vilket ledde till att det blev skavt av både kofot och hammare på brädorna som vi fick måla igen samt att spikhuvudena skulle övermålas givetvis. Mycket jobb med denna sida må jag säga men å andra sidan blir nästa gavel desto bättre för nu vet vi hur vi ska göra.


Tog ut semester på fredagen för att snickra. Ena gavelns övre del får nu lockpanelen på plats samt att jag målat hela sidan 2 gånger nu, för det är bara grundat det som är på bild nu.



Barnen har lagt beslag på rabarberna, för de älskar rabarberkräm. Har kokat en stor kastrull med härlig kräm till dem.Odlingslådorna i växthuset har det varit dålig fart på men nu så spritter det upp lite här och lite där. Har mest sått tagetes och krasse samt judassilverpengar. Fått basilika och lejongap av min syster samt att jag fått tomta plantor av arbetskollegor. Har inte satsat så mycket på att så själv i år med tanke på byggnationerna. I fjol hade vi sått 400 st fröer, hur många sorter minns jag inte, men det var överfullt kan jag meddela.

Dags att vänja hästarna till det gröna gräset, en tur varje dag för dem att få smaka av det goda gröna gräset.












5 kommentarer:

krickelin sa...

Men herre gud! Hur många timmar har ni på erat dygn??? På mitt finns det bara 24, jag skulle aldrig hinna med allt det där!!!! FINT BLIR DET!!!

Anonym sa...

Det blir så fint!!
vad ska ni göra nästa sommar då =)

Lokamia sa...

FIIIIINT!!!Vi kanske kommer och kollar nån kväll.kram kram.

Anonym sa...

Lokamia: Kom och hälsa på en kväll. Har saknat ert sällskap, har t o m strumpor som är lillpluttens kvar hos oss, kom innan hon växer ur dem.

Anna : Nästa sommar ? Hm..,. då ska vi ligga i hängmattan för då är vi så trötta.
// MammaKarin

krickelin sa...

då ska ni till lillasyster och bygga veranda, orangeri och planera om trädgården. Det ska även göras fint med riktigt singel, kantstenar...